Straat(jes)gevecht: BMW 128ti vs. Ford Focus ST
De BMW 128ti heeft nu al historische waarde, want het is de allereerste sportieve voorwielaandrijver van de Duitsers ooit. Weet hij ‘t de Ford Focus ST met automaat lastig te maken? Voor Autovisie magazine zoeken we ‘t uit.
Fotografie: Jérôme Wassenaar
Hoe typerend: donkere wolken pakken zich samen in de luchten boven de smalle straatjes van het Nationaal Park de Weerribben, waar een tweetal sportieve hatchbacks klaar staat om optimaal te profiteren van een zeldzaam toeristenarm jaar. Vermoedelijk de laatste generatie volgens het klassieke recept met verbrandingsmotor en voorwielaandrijving. Er zullen vast nog genoeg leuke hybride en volledig elektrische middenklassers komen, maar da’s tóch anders.
Fun-familieauto
De verwatering van het originele concept is in de loop der jaren natuurlijk al lang toegeslagen, met steeds meer gewicht, steeds minder toeren en geluid, steeds langere bakverhoudingen en alle andere dingen die nodig zijn om een fun-familieauto door de keuring te krijgen. Maar zoals de wisselende weersomstandigheden af ten toe ook ruimte laten voor een verwarmend lentezonnetje, moeten we het ook niet al te somber in zien.
We zijn namelijk op pad met twee auto’s waarvan je ouderwets kunt likkenbaarden. De 128ti is de eerste onmiskenbaar sportieve BMW die niet van de Motorsport afdeling afkomstig is sinds… wel, de 323ti. Dat mag klinken als een formaliteit, maar het betekent wel dat er een ander ontwikkelingsteam met andere ideeën voor verantwoordelijk is. Deze 128ti is eindelijk weer eens zo’n apparaat dat door de ingenieurs van dienst na werktijd in elkaar is gezet zonder opdracht van hogerhand. Gewoon om aan de wereld te laten zien dat ze het kunstje echt nog niet verleerd zijn.
Focus RS
De laatste keer dat we de Ford Focus ST op de redactie te gast hadden, was met de Supertest van 2019 waar hij als vanouds moeiteloos standhield tussen de kanonnen. De Focus RS is er niet voor niets drie keer met de titel vandoor gegaan… Daarvoor al versloeg hij als stationwagon de Mini Clubman JCW, die op hetzelfde platform als deze 128ti staat. Zoals de BMW een primeur heeft als eerste sportieve voorwielaandrijver van BMW, kan deze Focus ST pochen met de titel ‘eerste sportieve Ford hatchback met automaat.’
In ons huidige magazine lees je of de 128ti ook daadwerkelijk indruk weet te maken op de Focus ST. Wil je meer van de sportieve voorwielaandrijver zien? Rijd dan in onderstaande video mee met ons op de Nordschleife. Vorig jaar mochten de 128ti namelijk al eens aan de tand voelen op het legendarische circuit. Daar wist-ie ons al een beetje te verrassen. Doet de 128ti dat ook op het Nederlandse asfalt? Voor dat antwoord moet je nu naar de winkel, of sluit je een digitaal abonnement af. Dan heb je al onze magazines altijd bij de hand.
Lees ook:
Ook interessant
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Vijf december: Renault 5 Baccara vs. E-Tech Electric
-
Alpine A110 S vs. Lotus Emira: de leukste lichte sportwagen
-
Jeffrey Spalburg: ‘Cabaretiers, de snelle jongens van het theater’
-
Rijden met een Facel Vega: een verleider
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
We reden de Bruce McLaren-route in een GTS
-
‘Het is simpel: Volkswagen Golf is de meest complete in zijn klasse’
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’