Stijn Kuster
Stijn Kuster Reportage 3 mrt 2022

Audi RS 3 vs Mercedes-AMG A 45 S: Een heuvelklim met hyperhatchbacks

De Mercedes-AMG A 45 S draagt de kroon in het segment van de snelle hatchback, maar moet toch enige ontzag tonen voor de Audi RS 3 met zijn geroemde vijfcilinder. De twee hyperhatches gaan de strijd met elkaar aan op een Duitse heuvelklim.

De Mercedes-AMG hoeft niets meer te bewijzen, maar zich alleen te verdedigen om de liefhebber in zijn fanzone te houden. Audi probeert de vaardigheden van de A 45 S te evenaren en eindelijk door te dringen tot het selecte gezelschap van écht overtuigende hot hatches.

Audi RS 3 VS Mercedes-AMG A 45 S

Voorin de Audi ligt wederom een 2,5-liter vijfcilinder turbomotor met 400 pk en 500 Nm, dat is 20 Nm meer dan voorheen. De motor is gekoppeld aan een automatische zevenbak met dubbele koppeling. Deze is voorzien van iets kortere eerste versnellingen voor een heftigere acceleratie. Wij legden een nul-naar-honderd-sprint met de hyperhatch af in 3,8 seconden.

Audi RS 3, Mercedes-AMG A 45 S
(Afbeelding: Jerome Wassenaar)

De Mercedes-AMG A 45 S moet het met een cilinder minder doen, maar pompt er 421 pk en 500 Nm uit. Van 0 naar 100 kilometer per uur sprintten wij in exact 4 seconden. Dit komt mede door het bijzondere vierwielaandrijvingssysteem, waarmee het concept van de Audi RS 3 grote gelijkenissen vertoont.

Autovisie Kennisquiz: hoeveel pk hebben deze hot hatchbacks?

De AMG biedt de mogelijkheid om een heuse driftmode te selecteren door een reeks van knoppen in te drukken en aan de schakelhendels te trekken. Daardoor moet je wel een kwartier voor aankomst bij je favoriete driftbocht al beginnen met de serie handelingen, maar dan gaat hij ook echt spectaculair dwars, weten we uit eerdere tests.

Braaf en rustig of stijlvol en woest

Naast alle schakelaars, draaiknoppen en andere toetsen om het karakter te manipuleren, straalt het interieur ook overtuigend een sportieve sfeer uit. Het plastic is her en der te blikkerig voor de startprijs van 100.260 euro. Met lipjes en flapjes aan het koetswerk plus een flinke dakspoiler laat dat de A 45 S er ruiger uitzien dan deze tamelijk doorsnee A-klasse hatchback. Het is een keuze, maar naast de Audi RS 3 steekt hij braaf af.

De Audi is meer een stijlvolle woesteling. Hij is uitgebouwd waar het mag, agressief waar het moet en smaakvol waar het kan. Voor het interieur geldt dat minder. De Audi RS 3 is standaard strak afgewerkt met een zakelijk dashboard; een sportieve sfeer wordt hier niet gemaakt. De fijne Audi-zetels die goed ondersteunen en een mooie positie ten opzichte van het stuur hebben, zorgen voor een stijging van de prijs van 94.867 (basisprijs) naar 109.139 euro.

Hatchbacks met een achterwielaangedreven karakter

De A 45 S gedraagt zich grotendeels hetzelfde in de diverse standen, waarin de focus op grip of slip elkaar afwisselen. Alleen zijn de uitwassen heftiger en onbesuisder, vooral die van de achteras. De lekkere besturing geeft meer feedback dan die van de Audi RS 3 en is zwaarder. Via het onderstel zijn de lijntjes ook korter en reageert hij scherper.

De driftmodus van de AMG werkt behoorlijk anders dan die van de Audi. De Mercedes gooi je op vermogen veel makkelijker al aan het begin van een hairpin dwars, maar is moeilijker zo te houden. Je moet minder tegensturen en gedoseerder met het vermogen omspringen. In de Audi bouw je de hoek juist gedurende de bocht op.

Duik in de prijslijst: opties op een Audi RS3 Sportback

Vierwielaandrijving is dan wel heilig verklaard in deze hypermoderne divisie, maar echt zalig wordt het pas met een ouderwets achterwielaangedreven karakter. Mercedes-AMG zag dat al eerder in en Audi heeft het licht met deze RS 3 nu ook gezien. Waarvoor hulde!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.