Isabel Michelotti
Isabel Michelotti Gesponsord 18 dec 2020
Leestijd: 5 minuten

De elektrische Lexus UX 300e: ‘Nu weet ik waarom mensen Lexus rijden’

Autoliefhebber Tjerk de Vries wikt en weegt al een tijdje om voor een volledig elektrische auto te kiezen. Gelokt door het feit dat de auto nu nog leverbaar is met 8% bijtelling en de exclusieve aanbieding die Lexus op dit moment heeft met een oplaadservice, reed hij een testrit in de nieuwe Lexus UX 300e Electric.

“Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Inmiddels rijden er al meer dan 150.000 full electric auto’s in ons land. En omdat ik eerder jarenlang met bijzonder veel plezier een hybride Toyota reed, heb ik hoge verwachtingen van de volledig elektrische luxe broer, de Lexus UX 300e.

Wat mij meteen opvalt als ik de auto zie en instap, is de zorg en aandacht die er aan het design en het comfortabele interieur zijn besteed. De kwaliteit spat direct van deze compacte en sportieve SUV af.

Het gevoel van Lexus

Om de eerste ervaring van een volledig elektrische auto goed te ondergaan, start ik zonder het beroemde audiosysteem van Mark Levinson aan te zetten. Je zou zeggen dat stilte niet zo opwindend kan zijn, maar dat is het in dit geval wel. Ik krijg een beetje het gevoel op een vliegend tapijt over de weg te zweven. Even het pedaal in en je spuit werkelijk weg, met slechts de nauwelijks hoorbare rijwind als akoestische begeleiding.

De alleraardigste meneer van de dealer had mij toevertrouwd dat iedere Lexus-rijder wel weet waarom hij of zij in een Lexus rijdt; een gevoel dat je echt eens moet ervaren om dat te begrijpen. Eerlijk gezegd klonk het mij een beetje als gladde praatjes in de oren, maar ik moet wel toegeven dat na enkele kilometers de UX 300e al als ‘thuis’ voelt. De eenvoudig elektrisch verstelbare stoelen geven een warm gevoel. Letterlijk blijkt, want ik heb de stoelverwarming aanstaan.

Er zijn natuurlijk meer volledig elektrische auto’s die stil zijn, maar wat de Lexus speciaal maakt, zijn toch wel de ultieme toewijding en het comfort in alles. De afwerking van het interieur is heel mooi, met een dashboard van gestikt ’washi’ (een techniek die ook wordt gebruikt voor traditionele Japanse schuifdeuren), zacht lederen bekleding, een extra groot display dat met spraak en touchpad bediend kan worden en een head-up display. Hiermee wordt onder meer je rijsnelheid in de voorruit geprojecteerd.

Klimaatconciërge

 Het is verder echt een auto die er alles aan doet om het jou naar de zin te maken. De klimaatconciërge is daar een mooi voorbeeld van. Die houdt voortdurend in de gaten of jij het over je hele lichaam nog wel een aangename temperatuur ervaart. Hangt je linkerarm in de zon en wordt die te warm? Dan wordt die kant automatisch gekoeld. En andersom natuurlijk. Overigens kun je de gewenste temperatuur van de UX 300e ook vooraf instellen met een app. Met deze app kun je alle gegevens van de auto bijhouden (wat ook van pas komt bij het registreren van de zakelijke kilometers), beschikbare laadpalen zoeken in de buurt of op je route, maar er dus ook voor zorgen dat de auto jou ’s ochtends opgewarmd staat op te wachten.

Lexus

De auto is van alle gemakken en veiligheidstechnologieën voorzien en heeft naast een achteruitrijcamera ook een 360 graden camera, die het beeld weergeeft alsof je van bovenaf meekijkt. Hierdoor is inparkeren een eitje. Voor mij persoonlijk echt een aanwinst.

Meer dan nodig

 De Lexus UX 300e heeft een actieradius van 315 kilometer (WLTP) en is bij een volledig lege batterij in ongeveer 9 uur helemaal opgeladen. Daarmee biedt deze Lexus voor een zakelijke rijder zoals ik meer dan ik nodig denk te hebben. Voor de meesten geldt dat trouwens wel, want gemiddeld is de afstand van woon-werkverkeer in Nederland zo’n 70 kilometer. En wie de auto tijdens zijn slaap oplaadt, beschikt iedere ochtend gewoon weer over een volle accu. Bij de snellaadstations, die onder meer te vinden zijn met de app, zit je natuurlijk sneller vol en laad je indien nodig in slechts 20 minuten weer 100 kilometer range bij.

Wat mij enorm aanspreekt is de betrouwbaarheid die we van Toyota en dus ook van de luxe afdeling Lexus kennen. Niet voor niets is Lexus in 2020 door de Consumentenbond uitgeroepen tot meest betrouwbare automerk. Misschien dat ze daardoor op het hoofdkantoor wat overmoedig zijn geworden, want Lexus gelooft met 15 jaar ervaring in elektrische aandrijvingen zo in de betrouwbaarheid van hun auto’s, dat ze tot wel 1 miljoen kilometer garantie bieden op het batterijpakket.

Wat een geluid!

Op de A10 bij Amsterdam word ik door de meter gewaarschuwd dat ik te snel rijd. Daar heb ik dus helemaal niets van gemerkt. Vlak voordat ik op een viaduct een agent met lasergun bespeur, heb ik gelukkig op keurig 100 km/u de adaptieve cruise control ingesteld.

Als na twee uur de proefrit er bijna op zit, moet toch echt eindelijk het befaamde audiosysteem eens goed worden getest. Goedemiddag wat een geluid zeg!! Later begrijp ik dat dit nog eens beter klinkt door de akoestische ruiten van de Lexus, waarmee de sound beter binnen de auto blijft, en het ongewenste geluid buiten. Aangemoedigd door de harde opzwepende muziek, haal ik de UX 300e uit de ecostand en schakel de sportstand in, waardoor de auto nog feller wordt.

Al met al is het een feestje en een rijkdom om in deze auto te mogen rijden. En nadat ik ben uitgestapt, moet ik toch weer even aan de ‘smooth talk’ van die aardige meneer van de dealer denken. Ik begrijp nu inderdaad waarom mensen een Lexus rijden.”

Lexus

Laadpaalservice

Wie nu voor een Lexus UX 300e kiest, profiteert, naast de 8% bijtelling, van een bijzondere aanbieding. Er wordt bij je thuis een laadpaal geïnstalleerd, waarbij je nu tijdelijk ook een eigen laadpunt thuis krijgt voor nog geen €100,- (i.p.v. €3.140,-). Hiermee word je volledig ontzorgd. Er staan altijd deskundige monteurs voor je klaar die, zelfs op afstand, eventuele vragen en problemen – voor zover je die met een Lexus zal ervaren – kunnen tackelen.

In samenwerking met Lexus

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.