Autovisie
Autovisie Nieuws 28 dec 2015
Leestijd: 2 minuten

Onder de hamer: Ferrari Dino 246 GTS… Niet rood!

Waarom vinken Ferrari-kopers toch altijd Rosso Corsa aan op de optielijst? Ga toch eens voor een andere kleur dan rood. Zoals het prachtige groen op deze Dino 246 GTS uit 1974.

De kleur heet Verde Media Nijinksy en is op slechts drie Dino’s besteld. Deze auto is chassisnummer 08454 en daarmee waarschijnlijk één van de laatste vijfentwintig 246 GTS’en die zijn gebouwd. Voor de aandrijving zorgt – de naam van de Ferrari zegt het al – een 2,4 liter zescilinder met 195 pk. De letters GTS duiden erop dat het hier om een open 246 GT gaat.

Dit exemplaar is ooit besteld door de Amerikaanse Sandra West. Ze was weduwe van een rijke oliebaron en leefde een extravagant leven in de ‘high society’ van Hollywood. Ze had diverse Ferrari’s en liet zich na haar dood begraven in een 330 America. Wests lichaam werd, aangekleed in haar favoriete jurk, achter het stuur gezet, waarna de Ferrari in beton werd gegoten en begraven.

“Sandra West liet zich na haar dood begraven in een Ferrari 330 America”

Haar Dino, die toen slechts 1700 mijl (ruim 2700 kilometer) op de teller had staan, werd gekocht door Wests advocaat John Valentine, die hem na een tijd overdeed aan ene Roy Farris uit Portland, Oregon. De carrosserie van de 246 GTS was op dat moment niet meer groen, maar overgespoten in de kleur geel.

De vierde eigenaar, de Amerikaanse zakenman William Bennett, liet de lakkleur veranderen in rood. Bennett was directeur van het beroemde Circus Circus in Las Vegas en heeft zijn Dino naar verluidt enige tijd op de speelvloer van zijn casino gezet om het gokkende publiek lekker te maken voor de jackpot.

Sindsdien is de 246 GTS meerdere keren van eigenaar veranderd. Hij is in 2014 uitgebreid gerestaureerd – waarbij hij zijn originele kleur terugkreeg – en wordt eind januari geveild bij RM Sotheby’s in Phoenix, Arizona. Wat de auto moet opbrengen, is nog niet bekend, maar als we naar vergelijkbare Dino’s kijken, zal het bedrag ergens rond de 450.000 euro liggen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.