Als het de eerste keer niet lukt, probeert veilinghuis RM Sotheby’s het gewoon nog een keer. Deze Peugeot 908 HDi FAP LMP1 haalde in februari 2014 zijn reserve niet, dus gaat hij nu weer onder de hamer. Verwachte opbrengst? Ongeveer 1,5 miljoen euro.

Peugeot 5Peugeot 5


Voor dat bedrag ben je er nog niet overigens. De 908 is een raceauto en kan alleen met speciale apparatuur, software en knowhow worden gestart en gereden. De koper van het Le Mans Prototype krijgt daarom twee jaar lang technische steun van Peugeot Sport. Hoewel, krijgt… Er moet gewoon voor worden betaald.

"De koper krijgt twee jaar lang technische steun van Peugeot Sport"

Hoe dan ook, de 908 betekende Peugeots terugkeer naar de 24 uur van Le Mans. Het merk had de race in 1992 en 1993 gewonnen met de 905 Group C-auto en stond in 2009 wederom op het hoogste schavot met de 908, die werd aangedreven door een meer dan 700 pk sterke 5,5 liter V12 twinturbodiesel.

Deze 908 is chassisnummer 5. De Peugeot is eind 2007 gebouwd en werd in 2008 ingezet tijdens de 24 uur van Le Mans, met achter het stuur Nicolas Minassian, Marc Gene en Formule 1-kampioen Jacques Villeneuve. De auto werd uiteindelijk tweede achter de winnende Audi R10 TDI.

LEES OOK: ONDER DE HAMER - RALLYWAPENS OM VAN TE WATERTANDEN

In de kleuren van Peugeot Sport jaar haalde chassisnummer 5 verder nog een tweede plek in de 6 uur van de Nürburgring en een overwinning op Petit Le Mans in de Verenigde Staten. In 2010 werd de 908 overgedaan aan het Oreca-team, dat ermee de 1000 Kilometer van de Algarve won.