Zijn Willem Dafoe, Christopher Walken en Steve Buscemi knap? Nee, maar ze zijn wel interessant om naar te kijken. En dat geldt ook voor deze Lancia Delta S4 Stradale. Mooi is anders, maar fascinerend is hij wel.

Delta S4 StradaleDelta S4 Stradale


Hij is één van tweehonderd gebouwde straatversies van de Lancia Delta S4. Lancia moest ze bouwen om de S4 te homologeren voor de Groep B-rallyklasse in de jaren tachtig. Deze Stradale heeft slechts 1600 kilometer op de teller staan en is in 1985 aan zijn eerste eigenaar geleverd, die de auto pas vier jaar later op kenteken zette.

De Delta S4 wordt aangedreven door een 1,759 liter viercilinder met een supercharger én een turbocharger. Bij lage toeren jaagt die eerste het blok aan en bij hogere toeren neemt die tweede de klus over. Deze revolutionaire twinchargingtechniek maakt korte metten met 'turbo lag' en werd voor het eerst toegepast in de Delta S4. Pas veel later werd twincharging overgenomen door Nissan, Volkswagen en Volvo.

LEES OOK: ONDER DE HAMER - DE ALLEREERSTE LANCIA 037

In straattrim produceert de Delta S4 300 pk, een vermogen dat via een handgeschakelde vijfbak naar alle vier wielen gaat. De rallyvariant van de Lancia schopte het echter tot zo'n 500 pk. En dat op een wagengewicht van 890 kilogram. De 300 pk sterke Stradale weegt ongeveer 1200 kilogram, gaat in 6 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een top van 225 km/h.

Lancia heeft nog redelijk wat werk gemaakt van de Delta S4 Stradale. De auto heeft niets met een gewone Delta te maken, maar Lancia heeft toch gepoogd om zijn racegenen een beetje te verbergen. Het interieur is bekleed met lichtbruin Alcantara en is zowaar voorzien van een beetje luxe. Pas als je de enorme motorkap opent, zie je dat de Stradale maar om één ding draait: die baanbrekende motor achterin.

BEKIJK OOK: LANCIA DELTA S4 - DE ULTIEME AUTO UIT DE JAREN TACHTIG

De auto gaat op 27 mei onder de hamer bij RM Sotheby's aan het Italiaanse Comomeer. Goedkoop is deze Delta S4 Stradale uiteraard niet. Het veilinghuis verwacht dat de Lancia tussen de 450.000 en 550.000 euro gaat opbrengen. Rallyversies van de Delta S4 worden niet vaak geveild, maar als ze worden afgehamerd, dan ligt de prijs ook ongeveer op een half miljoen euro.

http://autovisie.nl/2015/02/blinde-passie/groep-b-brandde-hard-doofde-uit-en-komt-nooit-meer-terug/