Een motor van Cadillac, een design door Vignale en een naam die je waarschijnlijk niets zegt. Dit is de Bill Frick Special GT, waarvan er wereldwijd maar één exemplaar bestaat. Volgende week wordt hij geveild in het Amerikaanse Greenwich.

Bill Frick Special GT - Bonhams -5- Autovisie.nlBill Frick Special GT - Bonhams -5- Autovisie.nl


Bill Frick

In de jaren 50 en 60 was Bill Frick een grote naam in de Amerikaanse autosport. Frick bouwde toen al zo'n twintig jaar auto's andere motoren in auto's in. Door de motoren perfect af te stellen op de auto, bouwde hij een goede reputatie op en kreeg hij veel trouwe klanten. Die reputatie zorgde ervoor dat hij aan de slag ging in NASCAR, de top van de autosport. Na een zeer succesvolle samenwerking met coureur Phil Walters, begonnen de twee een eigen autobedrijf in New York: Frick-Tappet Motors.

Fordillac

Een van zijn eerste creaties was de Fordillac, een Ford uit 1949 met de nieuwe achtcilinder 5,4 liter Cadillac-motor met 160 pk. Waar de Cadillac door zijn hoge gewicht geen serieuze prestaties neerzette, werd de Ford er praktisch een hot rod mee. Een van de auto's ging naar Briggs Cunningham, de eigenaar van Cunningham, die zo onder de indruk was dat hij het bedrijf van Frick overnam en hem in Florida aan het werk zette om aan Le Mans-auto's te werken. Dat leverde Frick uiteindelijk de prijs van "Sports Car Mechanic of the Year" op.

Frick bleef echter maar kort in Florida en opende bij terugkomst in New York zijn nieuwe bedrijf: Bill Frick Motors. Hij begon meteen aan zijn nieuwe auto, de Studillac - je raadt het al: een Studebaker met Cadillac-motor. De auto moest flink aangepast worden om plaats te bieden aan de grote motor, maar het resultaat mocht er zijn: hij ging in zeven seconden naar de honderd km/u en haalde ruim tweehonderd kilometer per uur. In 1953.

Bill Frick Special GT

Nadat Studebaker in 1955 het ontwerp van de Starlight Coupe aanpaste, was het voor Bill Frick tijd om zijn veelgeprezen chassis een andere body te geven. Hij gaf de opdracht aan het Italiaanse Vignale, die Michelotti aan het werk hebben gezet. Het resultaat is deze Bill Frick Special, een auto met een Italiaanse koets, een Studebaker chassis en een motor van Cadillac.

LEES OOK: ONDER DE HAMER: DOORROOKTE IMPERIAL UIT MAD MEN

De enige

In totaal werden er drie exemplaren gebouwd. Een prototype, een Convertible en de enige productie-auto, deze Bill Frick Special GT Coupe. Hij werd in 1957 origineel geleverd in het blauw en bleef zo'n acht jaar bij zijn eerste eigenaar, die hem halverwege de jaren 60 aan zijn secretaresse gaf. Zij en haar echtgenoot zouden de auto vervolgens zo'n vijf jaar bezitten, toen ze hem doorverkochten aan de derde eigenaar, die hem zilvergrijs liet spuiten. Na drie jaar ging de bijzondere Coupe weer naar een volgende eigenaar, die hem aan het einde van de jaren 80 rood liet spuiten en in 1989 verkocht aan zijn huidige eigenaar.

Bill Frick Special GT - Bonhams -2- Autovisie.nlBill Frick Special GT - Bonhams -2- Autovisie.nl


Perfecte staat

Hij is perfect onderhouden en heeft net iets meer dan 64.000 kilometer gereden in al die jaren. De motor loopt volgens veilinghuis Bonhams perfect en de auto is helemaal klaar voor gebruik. Hij wordt verkocht met de volledige historie en alle originele toebehoren. Op 5 juni gaat hij onder de hamer met een verwachte opbrengst van 160.000 tot 200.000 euro.

Bill Frick Special GT - Bonhams -3- Autovisie.nlBill Frick Special GT - Bonhams -3- Autovisie.nl