Group B, de koningsklasse van de rallysport, heeft legendarische auto’s als de Audi Sport Quattro S1, de Lancia 037, de MG Metro 6R4 en de Ford RS200 voortgebracht. Minder bekend is deze Citroën BX 4TC, maar dat maakt hem niet minder bijzonder.

Citroën BX 4TC - Foto: ArtcurialOm deel te mogen nemen aan het Group B kampioenschap moest een auto voldoen aan een aantal eisen. De eerste eis was makkelijk: minimaal twee zitplaatsen. De tweede eis maakte het al lastiger: er moesten minimaal 200 exemplaren voor de openbare weg gebouwd worden. Zo heeft Group B voor een aantal van de leukste auto’s van de jaren 80 gezorgd, waaronder deze bijzondere Citroën BX 4TC.

De BX 4TC is misschien wel een van de meest bijzondere rallywagens uit Group B. Naast het feit dat de BX 4TC in totaal maar aan drie races heeft deelgenomen, was het ook de enige Group B auto ooit met hydropneumatische vering. Vierwielaandrijving, een 2.141 cc viercilinder turbomotor met 380 pk en een gewicht van 1.050 kg maakten hem behoorlijk snel, maar niet snel genoeg om echt gevaarlijk te zijn voor de echte kanonnen in het seizoen van 1986.

"Twee keer het aankoopbedrag..."

De homologatiespecial moest het met minder vermogen stellen, maar was met 200 pk nog altijd heel rap. Citroën bouwde er in totaal 86. Na het tragische ongeval van Henri Toivonen en Sergio Cresto in mei 1986 kwam Group B namelijk aan zijn eind, waardoor Citroën de verplichte 200 auto’s niet meer hoefde te bouwen. Het gerucht gaat dat eigenaars van een BX 4TC kort daarna bericht kregen van Citroën, met daarin het aanbod dat de fabrikant de auto terug wilde kopen voor twee keer het aankoopbedrag. Het doel? De auto’s slopen.

Op dit moment zijn er nog ongeveer veertig exemplaren van de BX 4TC in omloop en wisselen ze zelden van eigenaar. Dit exemplaar, dat op 6 februari door Artcurial in Parijs wordt geveild, is waarschijnlijk een van de mooiste. Met 45.745 kilometers en alle originele accessoires erbij verwachten wij dat hij ruimschoots over de geschatte 40.000 tot 60.000 euro heen moet gaan.