Alleen absolute kenners zullen deze zeer bijzondere Bocar XP-5 herkennen. Binnenkort gaat de ultrazeldzame Amerikaanse sportieveling onder de hamer tijdens het Pebble Beach Concours d'Elegance.

Bocar XP-5Bocar XP-5


Onder de hamer

Mocht je nog nooit van Bocar gehoord hebben - het zij je vergeven, want heel veel auto's van dit merk werden er nooit gebouwd. En dat is niet verwonderlijk, want oprichter Bob Carnes produceerde ze vanaf 1957 in zijn eigen garage in het Amerikaanse Colorado.

Na meerdere prototypes in amper een jaar tijd zag de XP-5 het levenslicht in 1959, voorzien van een buizenframe en een carrosserie van glasvezel. De V8 kwam uit een Chevrolet Corvette en bracht via een vierbak van Borg-Warner ongeveer 300 pk op de achterwielen. De ophanging was van Volkswagen, de (trommel)remmen stamden uit het magazijn van Buick.

Sportwagenkampioenschap

Volgens Carnes hebben dertig XP-5's zijn werkplaats verlaten, volgens historici waren dat er in werkelijkheid slechts vijftien. Andere bronnen spreken van achttien stuks. De auto in kwestie, met chassisnummer 003, werd in elk geval ingezet door het onbekende Meister Bräuser-raceteam in het Amerikaanse sportwagenkampioenschap. Ook werd er een uitstapje naar de Bahamas gemaakt voor een speciale race.

XP51XP51


Bocar

Vanaf 1960 bouwde Bob Carnes, in navolging van de XP-5, nog wel enkele andere modellen - onder meer enkele met 400 pk dankzij een supercharger. Carnes deed zelfs met zijn eigen creatie (onsuccesvol) mee aan de Pikes Peak-heuvelklim in 1962. Datzelfde jaar werd zijn werkplaats echter verwoest door een grote brand en was het einde verhaal voor Bocar.

Het is niet bekend hoeveel de XP-5 in kwestie moet opbrengen tijdens de veiling van RM Sotheby's in Monterey, medio augustus. Afgelopen voorjaar zou een replica van het type ruim 100.000 euro moeten opbrengen bij een veiling tijdens de Goodwood Members' Meeting, maar die auto werd teruggetrokken.