Dit is zonder meer een van de mooiste, meest bijzondere klassieke auto's van voor WO II: de Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider by Touring. Geen wonder dat deze Italiaan tientallen miljoenen moet opbrengen.

Alfa Romeo 8C (1939)Alfa Romeo 8C (1939)


Alfa Romeo 8C

Kenners weten het natuurlijk: de moderne Alfa Romeo 8C Competizione van tien jaar terug had zijn naam niet van een vreemde, maar van deze voorvader uit de jaren dertig van de vorige eeuw. En dat was al bepaald niet de minste in de geschiedenis van exclusieve auto's.

Veilinghuis RM Sotheby's spreekt zelfs van de 'Italiaanse tegenhanger van de Bugatti Atlantic', in het geval van deze Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider by Touring uit 1939. Een hele mond vol, maar ook een aanduiding die alleen past bij een absolute klassieker van dit statuur.

Alfa Romeo 8C (1939)Alfa Romeo 8C (1939)


Achtcilinder

De originele 8C droeg zijn naam als verwijzing naar de achtcilinder lijnmotor onder de kap en was er in vele gedaanten: als luxe productieauto, als serieuze sportauto en als volbloed raceauto. In dit exemplaar van het laatste bouwjaar ligt een 2.905 cc-metende acht-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen en twee Roots-superchargers, goed voor pakweg 180 pk.

Net zo bijzonder voor die periode is de onafhankelijke wielophanging. Dat geldt al helemaal voor de door Carrozzeria Touring gebouwde koets, die op het gebied van stroomlijn tot de absolute top behoorde - om nog naar te zwijgen over de vele details op de auto, van chroomstrips tot enkele genummerde plaquettes.

Over de levens die de klassieke 8C's achter de rug hebben, zijn hele boeken volgeschreven. Feit is dat de auto in kwestie - uit de collectie van verzamelaarskoppel Sam & Emily Mann - in uitzonderlijk goede staat verkeert. En omdat er naar verluidt ooit slechts twaalf exemplaren van de Touring Spider gebouwd zijn, gaat deze auto naar verwachting voor zeker 20.000.000 dollar onder de hamer tijdens het Pebble Beach Concours d'Elegance, later deze zomer.