Waardevaste occasion of afschrijvingskanon? Dit kost Ioniq 5 N nu
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FSchermafbeelding-2025-03-19-om-17.06.02-e1742400429520.png)
Een elektrisch kanon is de 650 pk sterke Hyundai Ioniq 5 N zeker, maar is het ook een afschrijvingskanon? In dit artikel kijken we hoeveel een jaar oude occasion je nu kost.
Ongeveer een jaar geleden bracht Hyundai de knotsgekke Ioniq 5 N op de markt. Al bij de eerste rijtest gooide de performance-EV hoge ogen en eind 2024 scoorde hij zelfs een podiumplek tijdens de Autovisie Supertest.
Afschrijving van de Hyundai Ioniq 5 N tot nu toe
Geregeld krijgen we EV-critici in onze mailbox die vertellen dat elektrische stuurmansauto’s niet anders kunnen dan afschrijven. Gevallen zoals deze flink in waarde gedaalde Taycan voeden die gedachten, maar is dat ook het geval bij de Hyundai Ioniq 5 N? Laten we een kijkje nemen op de tweedehandsmarkt.
Een nieuwe Ioniq 5 N kost je 73.995 euro. Die vanafprijs is sinds zijn debuut op de Nederlandse markt onveranderd. Dat maakt de vergelijking met occasionprijzen eenvoudig. Op moment van schrijven, staan op verkoopsite Gaspedaal.nl veertien gebruikte exemplaren te koop. We pikken er een aantal uit om een beeld te schetsen van de afschrijving.
D.e.t.* | Tellerstand | Nieuwprijs | Vraagprijs | Afschrijving |
---|---|---|---|---|
13/08/24 | 3.748 km | €74.890 | €57.900 | €16.990 (-22,7%) |
24/04/24 | 27.478 km | €73.995 | €59.990 | €14.005 (-18,9%) |
18/04/24 | 13.500 km | €73.995 | €65.850 | €8.145 (-11,0%) |
18/04/24 | 17.403 km | €73.995 | €62.635 | €11.360 (-15,6%) |
26/04/24 | 6.017 km | €73.995 | €63.440 | €10.555 (-14,3%) |
Auto’s schrijven over het algemeen het hardst af in het begin. Bovenstaande occasions koop je nu met de kop eraf. In de eerste maanden dat ze over straat reden, hebben deze exemplaren tussen de 11 en 23 procent afgeschreven.
Afschrijving te opzichte van brandstofauto’s
Niet mals, maar hoe verhoudt het zich tot enigszins vergelijkbare brandstofmodellen? Lastig, want vrijwel geen brandstofauto is qua prijs én specificaties te vergelijken. Toch zochten we een aantal perfomancemodellen met verbrandingsmotor bij elkaar die in ieder geval qua leeftijd en kilometerstand overeenkomen.
Model + d.e.t.* | Tellerstand | Nieuwprijs | Vraagprijs | Afschrijving |
---|---|---|---|---|
Audi S3 24/06/24 | 5.030 km | €102.442 | €82.950 | €19.492 (-19,0%) |
BMW X3 M40i 28/06/24 | 20.953 km | €133.316 | €92.950 | €40.366 (-30,3%) |
VW Golf GTI 11/03/24 | 12.962 km | €63.289 | €45.900 | €17.389 (-27,5%) |
Toyota GR86 10/06/24 | 4.616 km | €77.918 | €66.999 | €10.919 (-14,0%) |
Mercedes-AMG C 63 S E Performance 04/03/24 | 9.874 km | €175.150 | €106.895 | €68.255 (-39,0%) |
Uiteraard zijn dit allemaal slechts voorbeelden, maar ze geven wel een beeld bij de afschrijving van verschillende modellen. Ten opzichte van performancemodellen met brandstofmotor, lijkt wel mee te vallen hoe hard de Hyundai Ioniq 5 N-occasions zijn afgeschreven. Benieuwd of de stuurmans-EV iets voor jou is? Check dan onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Lynk & Co 02: goedkoper, zuiniger en ruimer dan Volvo EX30
-
Ford Puma Gen-E is een redelijke EV met één groot pluspunt
-
Deze auto stoot Golf van troon en is populairste occasion
-
Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
-
Deze volledig elektrische Panda is er al vanaf zo’n 5.000 euro
-
Smerige truc van Tesla? ‘Neppe tellerstand om garantie te omzeilen’
-
Lucid Gravity: enorme range en mega ruim, maar niet perfect
-
Immens populaire Italiaanse stadsauto is nu betaalbare occasion
-
Deze elektrische Zeekr 7X moet mensen uit hun Audi trekken
-
Gespot: dit is de nieuwe budget-EV waarmee Jeff Bezos wil scoren
-
Moderne Nissan-occasion is verstandige keuze voor 10.000 euro