Vijf redenen waarom je (niet) een softtop moet kopen

Zoek je een leuk zomerspeeltje, dan is de kans groot dat je aan een cabrio denkt. Twijfel je tussen een auto met hard- of softtop? In dat geval geven wij je vijf redenen om (niet) een cabrio met stoffen dak te kopen.

Heel kort het verschil tussen een hard- en softtop. Bij de eerstgenoemde variant is het dak van de cabrio gemaakt van harde materialen, die de auto beter afsluiten. Een softtop is, zoals de naam al aangeeft, gemaakt van… zachter materiaal, zoals stof. Waarom moet je (niet) voor een cabrio met softtop gaan?

Plus: meer bagageruimte

Een stoffen dak is makkelijker en vooral compacter op te vouwen, waardoor er minder ruimte vrijgemaakt hoeft te worden voor het dak. Dat merk je in de kofferbak, want auto’s met een stoffen dak zijn vaak een stuk ruimer dan cabrio’s met een hardtop. Zo zijn er ook veel cabrio’s waarbij het dak in geopende toestand gewoon óp de auto plaatsneemt, waarna je het cabriodak dan met een afdekhoes op z’n plek houdt en beschermt.

Softtop van de Fiat Barchetta. Foto: Martijn Bravenboer

Plus: makkelijk te bedienen

De meeste softtops zijn heel eenvoudig in gebruik. Hardtops kun je vaak alleen elektronisch openen en sluiten, en dat neemt tijd in beslag. Bovendien kan het vaak maar tot een bepaalde snelheid gebeuren, waardoor je onderweg niet altijd even eenvoudig het dak opent of sluit. Dat betekent echter niet dat elke sofftop handmatig te bedienen is. Integendeel zelfs, want veel van de recente sofftops zijn eveneens elektronisch te bedienen. Gelukkig is er altijd ook nog een aantal cabrio’s, en met name op de tweedehands markt, die een dak hebben dat wél eenvoudig in één beweging is te openen en sluiten. De Mazda MX-5 is daar het bekendste voorbeeld van, want daar hoef je maar een hendeltje handmatig over te halen om het dak te openen of te sluiten. Zo kun je altijd en overal makkelijk je dak openen en sluiten. Ideaal als je veel met je cabrio rijdt.

Min: minder isolatie

Een groot pluspunt van hardtops is dat ze de auto veel beter isoleren. Niet alleen hoor je in de meeste gevallen minder windgeruis, maar je zit ook beter opgesloten in je auto bij slecht weer. Bovendien beschermt een hardtop beter tegen diefstal. Wie echt kwaad wil, kan een stoffen dak makkelijk vernielen of openen dan bij een hardtop het geval is.

Softtop van de MG TF. Foto: Martijn Bravenboer.

Min: meer onderhoud

Een cabrio heeft altijd veel onderhoud nodig, maar een softop moet ook goed onderhouden worden. Een stoffen dak is minder goed bestand tegen de weersomstandigheden, en kan eerder verkleuren. Bovendien kun je er eigenlijk niet mee door de wasstraat, of wordt het in ieder geval afgeraden om te doen. Het leven met een hardtop is gewoon net wat makkelijker. Overigens bieden veel fabrikanten ook een optionele hardtop aan die je in de winter kunt gebruiken op je auto die normaliter een softtop heeft. Dat maakt het iets makkelijker.

Plus: een échte cabrio

Wil je een echte cabrio, dan moet je een sofftop hebben. Zo simpel is het, discussie gesloten. Een echte cabriolet hoort een stoffen dak te hebben. Het ziet er eigenlijk altijd fraaier uit, en dat erkennen autofabrikanten. Bijvoorbeeld Mercedes-Benz en BMW kozen na de eeuwwisseling voor het gebruik van harde cabriodaken, maar zijn daar inmiddels weer van teruggekomen. Gelukkig maar.

Zit je eraan te denken om een cabriolet te kopen? Op onze website vind je genoeg inspiratie voor interessante modellen en hun aandachtspunten, en over de cabriolet in het algemeen. Lees verder via onderstaande links!

Vier betaalbare tweedehands cabrio’s: hier moet je op letten

Vijf redenen waarom je (niet) een cabrio moet kopen

Deze vijf cabrio’s koop je voor minder dan 5000 euro

Dit zijn de vijf heetste nieuwe cabrio’s van 2021

Reageer op artikel:
Vijf redenen waarom je (niet) een softtop moet kopen
Sluiten