Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands elektrische auto moet kopen

De tweedehands elektrische auto wint aan populariteit, zo schreven we gisteren al. Wij geven je in dit artikel vijf redenen waarom je zo’n auto (niet) moet kopen.

Fotografie: Jérôme Wassenaar

Plus: er is steeds meer aanbod…

De elektrische auto zit in de lift, en dat zie je terug op de tweedehands markt. Met name de laatste vijf jaar is het aanbod van EV’s flink gegroeid en die auto’s vind je nu op de tweedehands markt voor schappelijke prijzen. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen e-Golf, BMW i3, Nissan Leaf en Kia Soul. Stuk voor stuk auto’s die je al voor minder dan 20.000 euro kunt vinden. Let in het geval van een tweedehands elektrische auto wel goed op de advertentieprijs: die wordt vaak exclusief btw gemeld. Koop je particulier, dan moet je dus wel op die belasting rekenen. Lees advertenties dus goed.

Tweedehands elektrische auto kan van steeds meer aandacht genieten

Min: …met relatief beperkte auto’s

Maar hoewel dat aanbod groeit, zijn het geen auto’s die je conventionele auto met verbrandingsmotor zomaar kunnen vervangen. Elektrische auto’s die je tweedehands koopt, hebben vaak maar een praktische range van maximaal 200 kilometer, bij een koude temperatuur nog minder. Dat komt omdat ze een relatief kleine en verouderde batterij hebben, die vaak ook al iets van hun capaciteit zijn verloren. Kijk dus goed of een tweedehands elektrische auto binnen je gebruikspatroon past.

Plus: je krijgt een subsidie

Oké, dit jaar even niet meer, maar als je vanaf 3 januari 2022 een tweedehands elektrische auto koopt, ontvang je een subsidie. 2000 euro om precies te zijn, en dat is een flinke meevaller. Helemaal als je een relatief goedkope elektrische auto koopt, van zo’n 15 tot 20 mille. Dan krijg je dus relatief gezien veel geld terug. Wel moet de auto en aankoop aan een aantal voorwaarden voldoen. Die lees je hier.

Subsidie op elektrische auto: 8 dingen die je moet weten

Plus: vaak nette occasions

Het mooie van dit soort tweedehands elektrische auto’s is dat het vaak nette occasions zijn. Ten eerste omdat ze vaak (‘vroege’ elektro-auto’s als de Nissan Leaf en BMW i3 uitgezonderd) nog niet zo oud zijn. Maar ook omdat ze niet zo veel zijn gebruikt, want de accupakketten en het bijbehorende bereik zijn simpelweg niet toereikend om er heel veel kilometers mee te maken. De meeste tweedehands elektrische auto’s verkeren dus nog altijd in een goede staat. En je hoeft je niet druk te maken over het uitgevoerde onderhoud, want dat is bij elektrische auto’s bijna niet meer nodig.

Min: verouderde techniek

Alhoewel… Elektrotechniek heeft zich de laatste jaren natuurlijk enorm ontwikkeld. Elektrische auto’s uit 2017 en 2018 bijvoorbeeld, zijn daarom nu op het gebied van techniek al verouderd. Bovendien gaat het om auto’s die nog wel eens last kunnen hebben van kinderziektes en zijn de batterijen niet van dezelfde kwaliteit zoals ze vandaag de dag (en over weer een paar jaar) zijn. Houd daar dus wel rekening mee. Daarom is het ook goed om te kijken of er nog een fabrieksgarantie op de betreffende tweedehands elektrische auto zit. Kia geeft bijvoorbeeld altijd zeven jaar garantie op diens auto’s. Op de meeste tweedehands exemplaren van de elektrische Soul heb je daarom bijvoorbeeld nog een garantie.

Een tweedehands Tesla Model S is een aantrekkelijke occasion, maar je krijgt er geen subsidie voor. Daarvoor mag de originele cataloguswaarde van een elektrische auto niet meer dan 45.000 euro bedragen.
Reageer op artikel:
Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands elektrische auto moet kopen
Sluiten