Deze occasion wil je: Suzuki Cappucino, een (kei)leuk kleintje
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FR4A5281.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Suzuki Cappucino.
De Cappucino is een piepkleine roadster. Hij heeft zijn formaat te danken aan de ‘Kei car’ specificaties. Auto’s die in Japan voldoen aan die eisen komen in aanmerking voor lagere belastingen en verzekeringspremies.
Suzuki Cappucino is een kleine maar fijne occasion
De roadster werd geproduceerd van 1991 tot ’97. In totaal werden er iets meer dan 28.000 exemplaren van de Cappucino in elkaar gezet. Slechts 61 daarvan zijn momenteel geregistreerd in Nederland. Bij aankoop, ben je dus verzekerd van een zeer zeldzame auto – voor Nederlandse begrippen, vindt ook Autovisie-hoofdredacteur Jaco Bijlsma.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F0610fd9b-3ef8-4cc6-ac1e-a0830ef65c59_4f43526d-4652-468b-a1ea-a10554154d2c.webp)
In Autovisie 23 uit 2020 zet Bijlsma de Suzuki Cappucino lijnrecht tegenover de Honda Beat. Hij zegt onder meer het volgende over de occasion: “Je moet wel even inzoomen, want dit zijn minisupercars. Met maximale exclusiviteit, dat dan weer wel. Je komt eerder een Ferrari of Porsche tegen dan een van deze twee.”
Touren in een Ferrari-rode Cappucino
Het kleine motorblok(je) van de Suzuki is goed voor zo’n 64 pk bij 6500 tpm. Meer is in principe ook niet nodig als je weet dat de auto een minuscule 700 kilo weegt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F0610fd9b-3ef8-4cc6-ac1e-a0830ef65c59_26802cd9-e0ea-4add-b728-629c56a40848.webp)
“De techniek is gelimiteerd, een dubbele Cappuccino bestaat niet, de motorinhoud is altijd beperkt tot maximaal 660 cm3. Maar had deze Suzuki met zijn lage gewicht van 721 kg en zijn motorvermogen van 63 pk toch niet op zijn minst Espresso moeten heten?”, aldus Bijlsma.
Hoe is de rijervaring van zo’n Kei car?
“De Suzuki Cappuccino blijft relaxed als je het tempo opvoert. Hij voelt zeker aan, stuurt precies in, reageert niet extreem scherp, maar zet zich vlot en zonder aarzelen. Dit is ook in sportief opzicht een volwassen sportauto. En als je open rijdt in deze dynamische dwerg met zijn knappe kapconstructie, is de sensatie groot.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F0610fd9b-3ef8-4cc6-ac1e-a0830ef65c59_2bf73fc6-0205-4342-ab73-bf17c8f5086b.webp)
“Je hoort het turbootje blazen. Het driecilindertje klinkt sowieso lekker en reageert rap. De remmen van de Suzuki geven vertrouwen en blijven goed doseerbaar vertragen als we een beetje de grenzen verkennen. Het Japannertje reageert stoïcijns en volledig rammelvrij.”
Leuk interieur voor de kleintjes onder ons
“Een volwassen en mooi gemaakte cockpit, die helaas te krap is voor mensen langer dan 1,90 meter”, verteld Jaco Bijlsma. Het vereist dan ook wat kunst en vliegwerk om achter het stuur van de Suzuki Cappucino te kruipen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F0610fd9b-3ef8-4cc6-ac1e-a0830ef65c59_eabfa5f5-3048-493b-89da-2981f312e199.webp)
“De Cappuccino klopt helemaal qua vormgeving, alles is prachtig in proportie, maar het totale autootje is niet small maar XXXS. Als hij voorgereden wordt en pal naast je stopt, dringt pas door hoe klein hij echt is. Dat hij rechtsgestuurd is, was geen verrassing, dat is een kenmerk van Kei-cars. De mini-klasse was bedoeld voor Japan only.
Het dekseltje, lees de hardtop, zit er nog op en dat vergt Houdini-kunsten om achter het stuur te komen. Zoek iets anders uit als u langer bent dan pakweg 1,80 meter, want hoe lang je ook probeert, de stoel wil niet verder naar achteren.”
De Suzuki Cappucino als Occasion
Autovisie vindt een exemplaar uit 1995 met een kilometerstand van net geen 100.000 kilometer. Om precies te zijn heeft de Suzuki 91.472 km aan ervaring. Het gaat om een 0.7 turbo Targa. Het prijskaartje bedraagt 17.500 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F0610fd9b-3ef8-4cc6-ac1e-a0830ef65c59_ede2ce1b-c135-40a0-bf09-1685835d2dda.webp)
Bij die prijs zit inbegrepen: airco, elektrische ramen, een navigatiesysteem en centrale deurvergrendeling.
Ook interessant
-
Uw Garage: Peter kan maar niet stoppen met auto’s kopen…
-
Tesla Roadster valt in het niet bij Nissan Max-Out cabrio
-
Deze occasion wil je: Suzuki Swift Sport, speels en betaalbaar
-
Suzuki laat volledig elektrische SUV zien: de eVX
-
Kamperen in stijl met een Suzuki Jimny camper
-
De MG Cyberster debuteert over minder dan een jaar
-
Deze occasion wil je: Alpina B4 Coupé, een heerlijke ‘sleeper’
-
Occasions: 3 vijfdeurs gezinsauto’s die beter zijn dan een Polo voor 15.000 euro
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Deze occasion wil je: Mega Tjaffer, “functioneel met eigen gezicht”
-
Dit zijn de 3 duurste occasions van Nederland
-
Nederlandse overheid verkoopt Bentley Bentayga diesel V8