Occasions: drie voormalige bestsellers voor minder dan 5000 euro
Vaak geven we de tip om verder te kijken dan de voor de hand liggende merken. Niettemin zijn er veel occasionkopers die ‘gewoon’ een heel betaalbaar exemplaar willen van een auto waarvan er duizenden rondrijden. Is er voor vijf mille een goede vijfdeurs te vinden van zo’n voormalige bestseller? Tuurlijk! Maar welke moet je dan hebben?
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke voormalige bestsellers koop je voor minder dan 6000 euro? Autovisie selecteert wekelijks de beste occasions.
Drie voormalige bestsellers voor minder dan 5000 euro
- Ford Fiesta (2008 – 2017)
- Opel Corsa (2006 – 2014)
- Volkswagen Polo (2009 – 2014)
1. Ford Fiesta (2008 – 2017)
Als echte Ford is de Fiesta een erg goed rijdende auto, met een mooie balans tussen wegligging en rijcomfort. Een Fiesta stuurt en schakelt erg lekker. Er staan prima voorstoelen in, die opvallend ver naar achteren kunnen schuiven. Handig voor lange Hollanders! Oftewel: gewoon ‘iedereen’ zit prima in de Fiesta. Het drukke middelste deel van het dashboard vraagt wel even gewenning. De 1,2 liter motor is er met 44 kW/60 pk of 60 kW/82 pk. Die laatste komt op de snelweg beter tot z’n recht, maar met de 44 kW is ook wel te leven. Reken op gemiddeld 1 op 15. Bij een bedrijf in Dordrecht staat een grijze vijfdeurs (44 kW, 2010, 119.000 km) voor € 4.990.
Waar moet je op letten?
Als de motor niet reageert op het gaspedaal, dan zit er schakelaartje bij het pedaal los. Het gebeurt dat de bestuurder daar per ongeluk met zijn/haar voet tegenaan komt. Een loszittende nokkenassensor maakt dat de motor niet start, maar dat is een kwestie van vastzetten. Elektronische euvels zijn bij de Fiesta vrijwel altijd het gevolg van een loszittende of juist ‘plakkende’ stekker of schakelaar en dus zijn dat maar kleinigheidjes. Niet fijn, maar de kosten blijven heel beperkt. Een losse verbinding tussen accu en zekeringkast is ook een mooi voorbeeld.
2. Opel Corsa (2006 – 2014)
De Corsa is wel een allemansvriend, mits je niet te veeleisend bent. De elektrische bekrachtigde besturing mist gevoel. OK, het is geen sportwagen, maar de Corsa wordt gauw zoekerig op kruissnelheid, op oneffen wegdek of bij een beetje zijwind. Het rijcomfort is daarmee maar redelijk, de voorstoelen eveneens en de afwerking van het hele interieur doet wat goedkoop aan. De 1,0 en 1,2 moeten er bij normaal gebruik hard voor werken, het verbruik komt uit rond 1 op 14, wat niet slecht is. Opmerkelijk is dat deze vijfdeurs achterin veel ruimer en praktischer is dan een driedeurs. Een autobedrijf in Sprang-Capelle biedt voor € 4.999 een grijze 1.2 ‘Edition’ aan (2010, 114.000 km).
Waar moet je op letten?
Elektronische storingen kunnen worden veroorzaakt door losse massacontacten, maar ook door vocht in een regelunit en dat is op zich geen groot probleem. Lastiger is een storing in de brandstofpomp ìn de tank: de motor krijgt gewoon geen benzine meer. Dat is een klein euvel, maar reparatie is heel veel werk! Een metaalachtig geluid in de motor kan een kapot lagerkapje op de nokkenas zijn. Direct de motor uitzetten, want dit kan veel schade veroorzaken. De halfautomatische transmissie ‘Easytronic’ is geen aanbeveling, want die is slijtagegevoelig en reparatie is kostbaar.
3. Volkswagen Polo (2009 – 2014)
‘Koning Polo’ mag hier niet ontbreken. Stap in zo’n auto, rij weg en je ontdekt al snel dat iedereen hiermee overweg kan. Hij is opvallend comfortabel, vrij stil en de voorstoelen zijn prima, maar kunnen niet echt ver naar achteren. Volwassen bestuurders zitten al gauw met het rechterbeen tegen de middenconsole. Handig is de verstelbare vloer van de bagageruimte, die ook rechtop blijft staan, indien gewenst. Een 1,4 mist een zesbak en start-stopsysteem, dat zou het verbruik van 1 op 13 nog verbeteren. Polo’s zijn gemiddeld duur en dùs vinden we voor een vast budget een wat ouder exemplaar met meer ervaring. Voorbeeld is de grijze 1,2 ‘Optive’ (2009, 157.000 km) voor € 4.995 bij een autobedrijf in Winschoten.
Waar moet je op letten?
De waterpomp van de 1,2 en 1,4 liter motor schakelt elektrisch in. Het komt voor dat dit niet werkt. Daardoor wordt de motor niet gekoeld en hoe ernstig dat wordt, hangt er vanaf in welk stadium de bestuurder het opmerkt. De individuele bobines kunnen spontaan de geest geven. De motor loopt dan op drie cilinder. Direct uitzetten om verdere schade te voorkomen. Lastig: dit kan zo maar vier keer terugkomen. Elektronische euvels kunnen worden veroorzaakt door de linkervoet van de bestuurder die tegen een zekeringkastje heeft getrapt.
Welke occasion wordt het?
Het aanbod van deze modellen is nog steeds enorm en daarbij zien we opvallend veel geïmporteerde occasions. Dat kan best, mits de historie aantoonbaar klopt. Kiezen? De Polo is naar verhouding te duur, de Corsa is de minst fijne auto… dùs wordt het de Fiesta!
Lees ook:
Ook interessant
-
Van deze betaalbare, betrouwbare occasion gaan er dertien in een dozijn
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Ford-topman rijdt dagelijks in een Chinese EV en wil hem niet kwijt
-
Deze Opel heeft een typische Nederlandse functie | Sjoerds Weetjes 423
-
De nieuwe Opel Grandland is het vlaggenschip van de Opel-vloot
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Deze ruime, compacte occasion is net een Rolls-Royce