Occasions: deze zomerse coupé/cabriolets koop je voor minder dan 5000 euro
Met dit zomerweer ga je toch denken: ‘hoe fijn zou het zijn om in een cabrio te rijden?’. Tja, maar wat moet je ermee in de winter? Jaren geleden wemelde het van de zogenaamde coupé/cabriolets. Die zijn er nieuw niet meer, maar gebruikt wel! Lukt dat, voor vijf mille?
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke zomerse coupé/cabriolets koop je voor minder dan 5000 euro? Autovisie selecteert wekelijks de beste occasions.
Drie coupé/cabriolets koop je voor minder dan 5000 euro
- Opel Astra Twin Top (2007 – 2011)
- Peugeot 307 CC (2003 – 2009)
- Renault Mégane Coupé/Cabrio (2003 – 2009)
1 Opel Astra Twin Top (2007 – 2011)
Opel verdient alsnog een compliment, want qua vormgeving is deze Astra Twin Top heel geslaagd. Zowel open als dicht kloppen de lijnen gewoon. Om te rijden is de Twin Top ‘dicht’ een heel eind vergelijkbaar met een normale Astra. Het is geen sportwagen, de bediening is wat doods, met name de elektrische stuurbekrachtiging en het dak is nooit helemaal vrij van rammeltjes. Dus… als het even kan, ópen dat dak, lekker toeren, lekker genieten van frisse lucht en ‘buitengeluiden’. De bagageruimte is heel bescheiden, zeker met het dak open. De achterbank is een goede aanvulling, want ‘open’ wil daar toch niemand zitten. Bij een autobedrijf in Barendrecht vinden we een zilvergrijze 1.6 ‘Enjoy’ (2008, 148.000 km) voor € 4.995.
Waar moet je op letten?
Het contactslot herkent soms de sleutel niet. Dat is heel lastig, vooral omdat het de ene keer wel en de andere keer niet goed gaat. De elektrische stuurbekrachtiging valt wel eens weg. De dynamo houdt er wel eens mee op, als dat niet wordt opgemerkt, trekt de motor de accu leeg en houdt er dan mee op. Maak de motorruimte nooit schoon met een hogedrukspuit of stoomcleaner, want zo kan er gemakkelijk vocht in de centrale computer komen en die kan daar niet tegen. Dat kàn een dure reparatie worden.
2 Peugeot 307 CC (2003 – 2009)
Over smaak gaan we het niet hebben, maar de 308 CC is in elk geval een auto die je òf prachtig vindt, òf verschrikkelijk. Kenmerkend voor deze Peugeot (het merk was de uitvinder van dit soort daken!) is de vèr doorlopende voorruit. Dat heeft twee voordelen: hooggeplaatste stoplichten zijn goed te zien en de windgeleiding is zodanig dat het bij een waterig zonnetje al lekker open rijden is. De achterbank is ook hier vrijwel overbodig. Geheel volgens verwachting rijdt de Peugeot best comfortabel, daarmee is het ook een fijne auto voor langere afstanden. Er staat een opvallend blauwe 2.0-16V (2005, 140.000 km), zelfs met automaat en cruise control voor € 4.950 bij een autobedrijf in Bemmel.
Waar moet je op letten?
Vocht en elektronica zijn aartsvijanden. Bij een 307 kan er water binnendringen in de zekeringkast van de motorcomputer en allerhande storingen veroorzaken. Lekkage in de zender van de motortemperatuur kan koelvloeistof via de bedrading naar de computer sturen. Dat geeft ook een hoop gedoe en als het tegenzit, moet de computer worden vervangen. De individuele bobines gaan ook wel eens stuk, maar die kunnen alleen per vier worden vervangen. Duur! Klevende achterremmen kunnen gloeiend heet worden en zijn te voorkomen door gedegen onderhoud.
3 Renault Mégane Coupé/Cabrio (2003 – 2009)
De Mégane is ook als C/C opvallend en heel strak gelijnd, een auto met een eigen karakter. De voorruit is boven de voorstoelen net iets verder doorgetrokken, maar niet zo ver als bij de Peugeot. De Renault rijdt ook heel prettig. Hij is best comfortabel, maar beslist niet zweverig of zoekerig. De elektrische stuurbekrachtiging werkt goed en voelt niet te doods aan. De sleutelkaart lijkt heel sciencefiction, maar praktisch gesproken is hij niet handiger dan een gewone sleutel. In gesloten toestand is ook bij de Mégane het dak niet vrij van rammeltjes. In De Steeg staat een keurige zwarte 2.0-16V ‘Exception’ (2007, 140.000 km) voor € 4.950.
Waar moet je op letten?
De elektronica kan het rijplezier in deze Mégane verstoren. Er kan vocht op plekken komen waar het niet hoort, of er zitten massacontacten los. De sleutelkaart mag van binnen niet nat worden. De sleuf waar die in moet, mag niet vervuilen. De individuele bobines laten het ook zo maar afweten. Het is slim om zo’n bobine in het dashboardkastje te bewaren, voor het geval je ‘m nodig hebt. Als het dak halverwege open blijft staan, is in het instructieboekje een methode te vinden om het met de hand te sluiten.
Welke occasion wordt het?
Waarom is de auto-industrie hiermee nou weer gestopt? Er is veel voor zo’n auto te zeggen, al is het ‘dicht’ niet helemáál vergelijkbaar met een vast dak. Rammeltjes en windgeruis zijn onvermijdelijk. Kiezen is lastig, smaak speelt hier een rol. Kiezen? Die fijne Renault!
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze ruime, compacte occasion is net een Rolls-Royce
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Elektrische Peugeot e-5008 nu flink in prijs verlaagd
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets
-
Deze elektrische Opel koop is nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwe gezinsauto van Renault is een allrounder met scherpe prijs
-
We deden ongetraind mee aan een rally: de race
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 3008
-
De nieuwe Renault Rafale is meer R.S. dan Espace
-
Goedkoopste oranje occasion: op één tank naar Leipzig en terug
-
Dit performancelabel stopt ermee! Al na drie jaar en slechts één model