Occasions: 3 compacte stadsrakkers voor maximaal 5000 euro
Zo’n deelauto is er nooit als je ‘m nodig hebt, in het O.V. zit je altijd opgescheept met anderen waarmee je niks hebt. Als je consequent vrijwel alleen in de stad rijdt en dan vooral korte ritjes, is een compacte eigen auto wel zo handig. Maar de occasion mag niet te veel kosten, natuurlijk.
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke van deze compacte stadsrakkers koop je voor maximaal 5000 euro? Autovisie selecteert wekelijks de beste occasions.
Drie compacte stadsrakkers voor maximaal 5000 euro
- Fiat 500 (2007 – 2015)
- Smart Fortwo (2007 – 2014)
- Toyota IQ (2009 – 2015)
1. Fiat 500 (2007 – 2015)
Tja, een Fiat 500 is gewoon een hebbeding. Juist als je zo valt voor de charmes, is het de kunst om nuchter te blijven. Een 1,2 is voor normaal gebruik sterk genoeg. Er zijn zóveel (tijdelijke) uitvoeringen, dat je er net eentje moet zien te vinden die helemaal naar je zin is. Voorin een 500 zit je prima, achterin is nauwelijks bruikbaar.
Een 500 is ook comfortabel genoeg als je toch eens verder weg moet. Met alléén stadsverkeer, kom je met een 1,2 rond 1 op 13 uit. Er staat een enorm aanbod in het land, voor dit budget zouden we nu kiezen voor de zilvergrijze ‘Pop’ (2010, 98.000 km), die voor € 4.999 staat bij een autobedrijf in IJsselmuiden.
Waar moet je op letten bij deze occasion?
Zorg er bij aankoop van een gebruikte 500 altijd voor dat je het kaartje erbij krijgt met daarop een PIN-code. Die heb je nodig bij bepaalde storingen, bijvoorbeeld als de auto de sleutel niet meer herkent. Er zijn verder wat kleine elektronische euvels bekend, bijvoorbeeld een losse voeding van de zekeringkast: dan doet niks het meer! Als er te weinig olie in de motor zit, dan wil die niet starten, puur uit ‘zelfbescherming’. Bijvullen is afdoende, maar regelmatig een keer olie peilen en desnoods tussentijds bijvullen voorkomt dit.
2. Smart Fortwo (2007 – 2014)
De kleine Smart lijkt de ultieme stadsauto, maar heeft ook z’n beperkingen. Dat zit ‘m vooral in de heel korte wielbasis. Dat maakt ‘m wel enorm wendbaar, dat is soms handig, maar oneffenheden komen keihard door, een klinkerweg lijkt op een kermisattractie en verkeersdrempels blijken vaak serieuze hindernissen. Op de snelweg heb je daar geen last van, maar ja, je wilt een sadsauto. De automaat schakelt soms op rare momenten, zelf halfautomatisch schakelen is handiger. Een verbruik rond 1 op 15 moet haalbaar zijn. Het is een tweezitter, al is het interieur wel erg smal en de bagageruimte is wel héél krap. Bij een specialist in Lunteren staat een grijze ‘Passion’ (2009, 102.000 km) voor € 4.950.
Waar moet je op letten bij deze occasion?
Bij deze Fortwo en dan met name bij de mhd-versies, komen uiteenlopende startproblemen voor. Vaak is dat gewoon een kwestie van een slecht contact, een breuk of beschadiging van een elektrische leiding of gewoon een losse stekker. Dat zijn geen rampen, maar vind het maar eens! Daaraan moet dus toch een vakman te pas komen. Vocht in bepaalde elektronische delen veroorzaakt ook dat de automaat niet meer wil schakelen, eventueel in combinatie met niet willen starten. Dat zijn allemaal slechts heel kleine reparaties.
3. Toyota IQ (2009 – 2015)
De IQ, z’n naam zegt het al, was zó slim en doordacht, dat het grote publiek ‘m nooit echt heeft begrepen. Het interieur is heel slim ingedeeld. Met twee volwassenen is hij zelfs ruim. Achter de bestuurder kàn een klein kind zitten, met wat inschikkelijkheid van de voorpassagier kan rechtsachter een volwassene zitten. Uiteraard kunnen de achterbankdelen ook ‘plat’ voor bagage of boodschappen. De IQ rijdt opvallend goed, is stevig geveerd, maar zowel in de stad als op de snelweg is hij voldoende comfortabel. In stadsverkeer rijdt hij rond 1 op 13, op de snelweg wel 1 op 18. Bij een dealer van een ander merk in Nuenen staat een grijze ‘Comfort’ (2009, 90.000 km) voor € 4.749.
Waar moet je op letten bij deze occasion?
Het is al bijna geen verrassing meer. Toyota maakt kwalitatief hoogwaardige en daardoor zeer betrouwbare auto’s. De IQ is daarop geen uitzondering. Normaal gesproken, met onderhoud volgens de voorschriften, laat zo’n IQ zijn bestuurder niet in de steek. Er kàn natuurlijk altijd wat gebeuren, al is het maar door de schuld van de bestuurder. In dat geval stuit je wel op een nadeel van die kwaliteit, want juist omdat er zo weinig vraag naar bestaat, zijn onderdelen relatief duur.
Welke van deze occasions wordt het?
Tja, als je als een blok valt voor de Fiat 500, dan snappen we dat. Gewoon doen! De smart heeft echt de nodige nadelen, de IQ is praktisch, comfortabel en betrouwbaar. Nuchter beschouwd is de Toyota de beste keuze, maar ja, die 500…?
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster
-
Japanse sportwagen met V6 is nu betaalbare occasion, maar er is een minpunt
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Dodge Challenger
-
Van deze betaalbare, betrouwbare occasion gaan er dertien in een dozijn
-
Dit is de top 10 populairste occasions van het moment
-
Amerikaanse 4×4 is nu betaalbaar als occasion
-
Meeste pk’s per euro: deze betaalbare occasion levert 800 pk!
-
Krankzinnige BMW M5 V10 met twee superchargers te koop in Nederland
-
Deze Dodge koop je als occasion voor slechts 7.000 euro
-
Fantastische Alfa Romeo Giulia Q-occasion kost helft van nieuwprijs