Deze occasion wil je: Volkswagen Golf GTI G60 met BBS-wielen
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Volkswagen Golf GTI G60.
Een Golf GTI en ook nog een G60 met 160 pk, Recaro’s en BBS’en, de G60 is een bijzonder model. Peter Hilhorst reed twee jaar geleden nog met de occasion.
De Volkswagen Golf GTI G60 werd ingezet als afweergeschut
“Eind jaren tachtig dreigde Volkswagen de heerschappij in de GTI-klasse te verliezen. De macht verschrompelde door de komst van de Opel Kadett GSi 16V met 150 pk. Peugeot fokte bovendien vechthanen met de 205 GTI 1.9 en de 309 GTI 16V, goed voor respectievelijk 130 pk en 160 pk. In deze pk-wedloop bleef Volkswagen achter.”
“Het leverde van deze tweede generatie Golf een GTI met 112 pk en een GTI 16V met 139 pk. Geen stakkers, maar er was meer vuurkracht nodig. In 1990 introduceerde het daarom de Golf GTI G60 met de 1,8-liter achtkleps viercilinder, voorzien van een G-lader compressor en tussenkoeler. Met 160 pk en 225 Nm moest hij de concurrentie het nakijken geven. Dat lukte maar deels.”
“Op tussensprintjes was de 1050 kilogram wegende Golf moeilijk te kloppen, maar vanuit stilstand waren de lichtere opponenten sneller.”
Dikke bumper, wielkastverbreders en BBS-wielen
“Het topmodel van de Golf had standaard dikkere bumpers, wielkastverbreders, G60- badges en was optioneel uit te rusten met deze mooie 15-inch BBS-wielen. Het onderstel was ten opzichte van de andere GTI’s aangepast met remmen van de Corrado, veerpoten van de Passat, kortere veren, andere dempers en dikkere stabilisatoren. Daardoor staat de Volkswagen Golf GTI G60 zo lekker op zijn wielen.”
“De kenner herkent hem onmiddellijk, terwijl anderen een gewone Golf menen te zien. Die ingetogenheid typeert de rappe gezinsauto’s uit dit tijdperk.”
Een vermakelijke occasion
“De besturing van de Volkswagen Golf GTI G60 was bekrachtigd, maar niet overdreven fanatiek. Daardoor zit er een lekkere weerstand in het stuurwiel en voel je goed wat de voorwielen doen. Hij stuurt vermakelijk scherp en duikt lichtvoetig bochten in. Het hard geveerde onderstel rolt door de soepele dempers voldoende om het grensgebied aan te geven. Daar rijd je veelal op drie wielen binnen: leunend op het buitenste voorwiel, terwijl het binnenste achterwiel loskomt.”
“Onderstuur is er niet hinderlijk veel dankzij een elektronisch remsper en het overstuur is niet beangstigend, zoals in een 205 GTI. Volkswagen sloeg welgemikt terug en deed met de GTI voor even weer mee in de top van het zwaarbevochten GTI-segment.”
De Volkswagen Golf GTI G60 als occasion
Autovisie vind een Volkswagen Golf GTI G60 als occasion. Het exemplaar komt uit 1990 en is volgens de eigenaar volledig gerestaureerd.
De hete hatchback uit de jaren 90 heeft iets meer dan 103.000 kilometer ervaring en ziet er op de foto’s perfect uit. De verkoper hangt een prijskaartje van net geen 30 mille aan de Golf.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen Golf 8 facelift: de allerlaatste?
-
Praten met ChatGPT in je Volkswagen, het kan in de nieuwe Golf GTI
-
Fiat Panda 100HP vs. Suzuki Swift Sport: hot hatch voor 5.000 euro
-
Deze Duitse gezins-occasion biedt veel ruimte voor een prikkie
-
Deze ruime stationwagen koop je voor 10.000 euro
-
Hummer H2: van patserig statussymbool naar betaalbare occasion
-
Deze gigantische BMW schreef 45.000 euro af in een jaar
-
Deze Volkswagen-cabrio koop je voor minder dan 10.000 euro
-
Deze occasion wil je: Aston Martin Rapide, ‘een superster’
-
Deze eerste generatie Ford Mustang koop je voor minder dan 15.000 euro
-
Cabrio voor 10.000 euro: is de Peugeot 308 CC een goede optie?
-
Goedkoopste Alpine A110-occasion reed 40.000 kilometer per jaar