Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 15 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

Deze occasion wil je: Renault Avantime, ‘dynamischer dan een mpv’

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzondere Fransoos, een Renault Avantime.

Is het een coupé? Is het een tweedeurs mpv? Is het een shooting brake? De Renault Avantime is het allemaal een beetje en wordt door zijn schepper omschreven als een ‘Coupéspace’.

De Renault Avantime

Autovisie houdt het tijdens de eerste test in 2001 op een ‘multi purpose coupé’ en beide omschrijvingen dekken de lading heel aardig. De baanbrekende vormgeving en constructie oogsten bewondering bij de vakpers, maar slaan niet aan bij de doelgroep. Door de tegenvallende vraag valt na amper twee jaar en slechts 8500 auto’s het doek voor de Avantime en voor producent Matra Automobiles.

Renault avantime, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

De dakconstructie verbindt de a- en c-stijlen en maakt b-stijlen overbodig; het enorm grote glazen panoramadak is begin deze eeuw een echte noviteit. De contrasterende dakkleur, de gebogen achterruit en de geprononceerde achterpartij, met daaronder 530 liter bagageruimte, maken de onvergelijkbare vormgeving compleet. Ook bijzonder zijn de 1,40 meter lange portieren van de occasion met dubbele scharnieren die de openingshoek verkleinen, wat vooral handig is in krappe parkeerruimtes.

De occasion is dynamischer dan een MPV

De Renault Avantime heeft dezelfde onafhankelijke voorwielophanging en semionafhankelijke achterwielophanging als de Espace, die volgens Renault zo’n 30% stijver is gemaakt. Daardoor is de occasion dynamischer dan een mpv en comfortabeler dan een conventionele coupé. De wegligging is neutraal met overstuur in grenssituaties, die de meeste bestuurders nooit zullen opzoeken omdat de auto daar volstrekt niet toe uitnodigt.

Renault avantime, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

Aanvankelijk staat alleen de 3.0 V6 24V (210 pk/285 Nm) in de prijslijst. Later volgen de 2.0T viercilinder turbomotor (165 pk/250 Nm) en de 2.2 dCi dieselmotor (150 pk/320 Nm). Technische onderdelen zijn in overvloed beschikbaar en schappelijk geprijsd.

De korte levenscyclus van de Renault Avantime – Sjoerds Weetjes 152

Het grote glasoppervlak geeft inzittenden een wijds uitzicht en een ruimtelijk gevoel. Het dashboard komt uit de Espace en heeft een aangepaste middenconsole, de temperatuurregeling is ondergebracht in twee bedieningssatellieten in de portieren. De voorstoelen hebben geïntegreerde gordels; de achterbank heeft drie hoofdsteunen en twee bruikbare zitplaatsen.

De Renault Avantime als occasion

Autovisie vindt zo’n grote Renault Avantime die volgens de kilometerteller net geen 100.000 kilometer ervaring heeft. De auto komt uit 2003 is geïmporteerd en heeft een prijskaartje van net geen 12 mille.

Deze occasion wil je: Rover 216 S Rally Executive, Engelse Honda Civic

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Deze occasion wil je: Renault Avantime, ‘dynamischer dan een mpv’
Sluiten