Deze occasion wil je: Nissan Pathfinder, kilometervreter en terreinbeul
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een echt werkpaard voor in het terrein: een Nissan Pathfinder.
De tweede generatie van de offroader wordt al sinds 1995 gebouwd, maar werd vijf jaar later pas in Nederland aan de bestellijst toegevoegd. Veel opties waren er niet aan te vinken. Je kon kiezen voor een verchroomde bullbar, maar “dat is dan ook ongeveer het enige dat je als optie kunt bestellen”, zo schreven we destijds.
De Nissan Pathfinder is standaard rijk uitgerust
Een probleem vonden wij de beperkte optielijst tijdens de test in 2000 niet. De Nissan Pathfinder was standaard namelijk al rijk uitgerust. De destijds enige uitvoering beschikte over ABS, vier airbags, lederen bekleding, elektrisch schuif-/kanteldak, elektrisch bedienbare ramen, spiegels en stoelen, airconditioning, lichtmetalen wielen en side-bars.
“Onder de kap van het gevaarte huist een V6-motor met een inhoud van 3,3 liter. Die levert een vermogen van 150 pk bij 4800 toeren. Daarmee kan de ruim 1900 kilogram zware Nissan redelijk uit de voeten, maar verwacht geen sportwagenprestaties. Zo wint de luchtweerstand het van de pk’s bij 166 kilometer per uur.”
“Standaard is de Nissan voorzien van een drietraps automaat met overdrive die nauwelijks merkbaar opschakelt. Het toerental zakt dan aanzienlijk en van enige trekkracht is nauwelijks sprake meer. Lekker stil is de Pathfinder dan wel, maar even accelereren vraagt om het activeren van de kickdown, die een moment aarzelt alvorens terug te schakelen.”
Een echte terreinwagen
“De besturing is redelijk direct, toch houd je het gevoel alsof de Nissan Pathfinder wat later reageert op stuurbewegingen. In combinatie met het behoorlijk onderstuurde karakter betekent dat rustig een bocht in en iets eerder insturen dan je normaal zou doen. Wel kun je al vroeg in de bocht volop het gas, waarbij de vierwielaandrijving ervoor zorgt dat niet van de opgelegde koers wordt afgeweken. Zet daarvoor wel de keuzeschakelaar van het 4WD-systeem op ‘AUTO’. In deze stand regelt het systeem zelf de verdeling van de aandrijfkrachten tussen voor- en achterwielen. Normaal zal alle kracht naar de achterwielen gaan, maar als die grip dreigen te verliezen, komt ook de voorwielaandrijving in actie.”
“Er is echter ook keuze tussen alleen achterwielaandrijving of permanente vierwielaandrijving, waarbij in de laatste stand ook nog eens voor lage reductie kan worden gekozen voor extra zware omstandigheden. Met de terreincapaciteiten van de Nissan Pathfinder zit het dus wel goed, maar of de kopers die ook zullen gebruiken is de vraag. Dit soort terreinwagens ziet meestal alleen maar asfalt.”
Wij vonden een Nissan Pathfinder uit 2000, exact het model dat wij in dat jaartal reden. Het model is in de loop van de jaren voorzien van een LPG-installatie. Niet gek, want met een kilometerstand van 460.508 en een verbruik van zo’n 1 op 7 (benzine) is er veel geld aan brandstofkosten uitgespaard. Voor de ervaren Nissan vraagt de verkoper 3.799 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
In beeld: de allerlaatste generatie Nissan GT-R R35
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Deze onderschatte occasion van 10.000 euro is lekker betrouwbaar
-
Deze betaalbare en zuinig Nissan Micra wil je ook als liefhebber
-
Goedkoop elektrisch rijden? Betrouwbare Nissan is goede optie
-
Waarom je een Nissan Juke (niet) als occasion moet kopen
-
Zou jij ruim 1 miljoen euro over hebben voor een Nissan?
-
Waarom je op de Nissan Ariya nu ook opeens subsidie krijgt
-
Nissan kijkt af bij Porsche! Dit is hun 911 Dakar: de Safari Rally Z
-
Nee, de Nissan Hyper Force is géén superheldenteam!
-
Deze grote Duitse SUV is nu een betaalbare occasion