Deze occasion wil je: Mazda Xedos 9, ultieme luxe voor een prikkie

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzondere Japanner, een Mazda Xedos 9.

De Xedos 9 kent vele benamingen. Zo werd de auto in Japan en Australië de Eunos 800 genoemd en kennen de Amerikanen hem als de Mazda Millenia. Het model zou de strijd aan moeten gaan met de BMW 5 serie en de Mercedes E-klasse. De Duitsers hebben het gevecht om klanten in het luxesegment echter glansrijk gewonnen.

Positieve testnotities uit 1995

Helemaal terecht is het niet dat de Mazda Xedos 9 nooit echt voet aan wal heeft gekregen in dit segment. Aan de auto lag het volgens de testredacteuren in 1995 in ieder geval niet. “Met de nieuwe Xedos 9 2.3i-V6 Miller-Cycle heeft Mazda een topmodel dat niet alleen erg goed presteert, maar bovendien matigheid betracht qua brandstofconsumptie. Veel luxe, een hoog vermogen en laag verbruik gaan hand in hand.”

Mazda Xedos 9
(Afbeelding: AutoWereld)

“Het is duidelijk dat je in een auto die ‘schoon aan de haak’ een gewicht van 1500 kg op de schaal brengt en daarbij een vermogen levert van 214 pk bij 5300 toeren, niet snel te klagen zult hebben over gebrek aan prestaties. De 2.3-liter V6 haalt zijn hoge vermogen uit een relatief kleine cilinderinhoud van 2255 kubieke centimeter, waarbij een Lysholm-compressor voor extra luchttoevoer zorgt.”

De Mazda Xedos 9 biedt luxe en een goed weggedrag

Naast de 2,3-liter V6 waren er ook zescilinders met 2,0 en 2,5 liter aan slaginhoud. Dezelfde V6-motor levert met een inhoud van 2,5 liter, maar zonder compressor, in de gewone uitvoering van de Xedos 9, een vermogen van 171 pk. De ongeblazen 2,0-liter is goed voor 141 pk.

Voor zijn tijd was met name de 2,3-liter erg vooruitstrevend en ook op het weggedrag had Autovisie weinig aan te merken. “Op asfalt heeft de auto een zeer neutraal weggedrag, dat slechts door iets overstuur bij plotseling gas loslaten wordt opgeheven. Onderstuur treedt alleen op wanneer de bocht met véél te hoge snelheid wordt ingezet. De stabiliteit in rechte lijn is best. Voorts kan de Mazda Xedos 9 niet bijzonder zijwindgevoelig worden genoemd.”

Deze occasion wil je: Mazda RX-7 FB, meer dan een bijzondere aandrijflijn

Waar het in deze topklasse om draait is luxe en toeters en bellen. “Tussen de tamelijk lange wielbasis van 275 centimeter worden de inzittenden met luxe omringd. De duurste uitvoering van de Mazda Xedos 9 heeft niet alleen een mooie, gemakkelijk bedienbare, airco en prettig werkende stuurbekrachtiging, maar verder ook nog eens standaard ABS, tractiecontrole, automatische snelheidsregeling, verwarmde voorstoelen (natuurlijk elektrisch bedienbaar) en leren bekleding. Een schuif-/kanteldak hoort eveneens tot de uitrusting.”

De Mazda Xedos 9 is uniek en betaalbaar

Centraal in de recensie van de Xedos 9 – met 2,3-liter V6 – stond de quote ‘De Xedos 9 is zuinig in gebruik, maar duur in aanschaf’. Meer dan 25 jaar later gaat dit niet meer op. Wij vonden zo’n rijk uitgeruste Mada Xedos 9 met de 2,5-liter V6 voor nog geen 4 mille. Hoewel de prijs is gezakt, gaat het begrip ‘zuinigheid’ in 2021 niet meer op voor de Japanner (helemaal in geval van de 2,5-liter). Met een gemiddeld verbruik van 1 op 9 zijn de brandstofkosten relatief hoog. De occasion heeft al heel wat liters verstookt. Het exemplaar heeft 300.000 kilometer ervaring. Desondanks ziet hij er op het eerste gezicht nog erg netjes uit.

Mazda Xedos 9