Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 8 mrt 2022

Deze occasion wil je: Audi S4 is een betaalbare adrenalinepomper

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Audi S4 Avant.

In 2003 introduceerde Audi de derde generatie (B6) Audi S4. Autovisie reed dat jaar al met het model en beantwoorde de vraag of de nieuwe S4 zich in de regionen van de BMW M3 bevond.

Een dikke V8 in een A4

“Wat BMW en Mercedes aan de tuners overlaten, doet Audi doodleuk zelf: het merk met de vier ringen heeft een V8 in de A4 geschoenlepeld. En niet zonder reden. Natuurlijk, de S4 moest een motor met een overvloed aan paardenkrachten krijgen om het hoofd te kunnen bieden aan de M3 en de C 32 AMG.”

“En natuurlijk had de S4 een flinke berg koppel nodig om het extra gewicht van de (vanzelfsprekend aanwezige) vierwielaandrijving teniet te doen. Maar dat was allemaal ook mogelijk geweest met een dubbel geblazen V6, waarvan de vorige S4 zich bediende, of desnoods met een extra grote ongeblazen zespitter.”

“De Audi S4 moet in zijn loopbaan 50.000 maal over de toonbank gaan, bijna tweemaal zo vaak als de oude S4, en daarvoor moet vooral de Amerikaanse markt gaan zorgen. Audi wil tweederde van de productie verschepen naar het land waar het adagium ‘There’s no substitute for cubic inches’ tegenwoordig misschien wat minder vaak te beluisteren valt dan een decennium of wat geleden, maar niettemin nog altijd in de harten van vele liefhebbers verankerd zit. Ergo: een V8.”

Een paard meer dan de BMW M3

“Voordat de 4,2 liter metende achtcilinder de transplantatie van de S6 naar de S4 doormaakte, werden er een paar zaken gewijzigd. De slag werd een fractie (0,2 millimeter) korter en het vermogen nam iets toe, ten koste van het koppel, tot 344 pk. Of het toeval, marketingstrategie of – wie weet – Duitse humor is zullen we wel nooit achterhalen, maar de S4 heeft daarmee precies één pk meer in huis dan de BMW M3.”

Onder de indruk van de Audi S4

“De S4 kreeg hardere veren, fanatiekere dempers en dikkere stabi’s en werd 20 millimeter dichter bij de grond gelegd. Het geheel wordt afgerond door laagprofiel banden met een diameter van 18-inch. Op het Misano circuit, nabij de Italiaanse badplaats Rimini, voelden we een S4 sedan uitgebreid aan de tand. We reden de auto er zowel op droog als op nat en in beide gevallen raakten we danig onder de indruk van zijn kunnen.”

Audi S4 Avant, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

“Eerst en vooral omdat de Audi S4 veel lichter aanvoelt dan de 1660 kilo die hij minimaal in de schaal legt. De carrosserie blijft opmerkelijk rustig, helt en deint nauwelijks, en de Audi reageert met grote gretigheid op stuurcommando’s.”

“De nieuwe zesbak is al net zo’n genot, laat zich met zeer precieze, korte en lekker aanvoelende bewegingen schakelen.”

“Rest nog de vraag die we ons in de eerste regels stelden: is de S4 dichter naar de M3 toe gekropen? Absoluut. Goed, als entertainer, als regelrechte adrenalinepomper staat de snaarstrak afgestemde BMW met zijn ‘racy’ zespitter nog altijd een trede hoger. Maar op de vraag of de Audi S4 als totaalpakket net zo’n knappe en begerenswaardige auto is als het monster uit München, is het antwoord een volmondig ‘ja’.”

De Audi S4 Avant als occasion

Autovisie vindt een Audi S4 Avant als occasion bij een verkoper in het Noord-Brabantse Heesch. De bolide komt uit 2004 en heeft 123.837 kilometer ervaring.

De youngtimer ziet er op het eerste oog smetteloos uit en beschikt over die heerlijke handgeschakelde zesbak. De garagist geeft aan dat de kettingen recent zijn vernieuwd en dat hij beschikt over onderhoudshistorie. De verkoper vraagt net geen 15 mille voor de station.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.