Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Occasions 18 aug 2022

Deze occasion wil je: Mitsubishi Starion, Japanse cultauto

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Mitsubishi Starion.

De Mitsubishi starion werd van 1982 tot 1989 gebouwd. Zijn alter ego’s zijn de Chrysler, Dodge en Plymouth conquest.

Dé occasion uit Peters Proefrit

In 2021 nam Autovisieredacteur Peter Hilhorst, een Mitsubishi Starion voor dagje mee op pad. Datzelfde exemplaar staat nu te koop. Dit waren Peters bevindingen over de occasion.

Een korte geschiedenis van de Mitsubishi Starion

“De Mitsubishi Starion kwam in 1982 op de markt en dat was een periode waarin de Japanse merken een variëteit aan sportcoupés leverden. De voornaamste markt was Noord-Amerika, waar deze Starion werd verkocht onder een andere merknaam. Chrysler bezat namelijk een flink aandeel in Mitsubishi en leverde de in Japan gebouwde coupé als Conquest met het logo van Dodge, Chrysler of Plymouth.”

De gevonden occasion. (Afbeelding: AutoTrack)

“Later zouden beide concerns zo’n rebadge-actie ook toepassen op de 3000 GT en de Stealth. In Europa verscheen de Starion als Mitsubishi. Eerst alleen met een 2,0-liter turbomotor en dit ‘narrow body’-koetswerk. Later in zijn zevenjarige levenscyclus was hij ook te koop met de (minder gewilde) geblazen 2,6-liter viercilinder én als zwaardere ‘wide body’ met uitgebouwde wielkasten.”

Hij concurreerde met veel duurdere sportcoupés

“De Mitsubishi Starion lijkt net als zijn tijdgenoten met hulp van een geodriehoek getekend. Kaarsrechte lijnen, schuine hoeken en klapkoplampen. Heerlijk en onmiskenbaar jaren tachtig. De luchthapper op de motorkap heeft twee kleine gleufjes om koele lucht naar het motorruim te sturen. Daar ligt een 2,0-liter achtklepper met turbo zonder tussenkoeler. Het 4G63-blok werd later doorontwikkeld om in vele generaties van de Lancer Evo te dienen.”

“Hier levert de Mitsubishi Starion 170 pk, terwijl de trekkracht piekt op 245 Nm. Mooie waarden voor een bijna 40 jaar oude, achterwielaangedreven coupé van 1216 kg. De turbo moet even opspoelen, maar rond 3500 toeren per minuut neemt de trekkracht flink toe.”

Deze occasion wil je: Subaru SVX, onnavolgbaar Italiaans maatpak

“Er volgt geen brute klap in de rug, maar wel een meer dan stevige duw. De vijfbak met rubberen pookhoes schakelt strak. De slagen zijn lang, maar met veel mechanische geleiding. Hij kon niet alleen met de Japanse sportcoupés concurreren, maar ook met de veel duurdere Porsche 924 Turbo.”

De Mitsubishi is een betaalbare Japanse cult-occasion

“Achter het stuur biedt de Starion een grote flashback. Vooral door dat eigentijdse brok plastic voor je neus, waarin de oranje meters de belangrijkste informatie laten zien. De zitpositie is goed, maar je moet niet al te groot zijn. Hij staat strak op zijn veren en is goed gedempt, waardoor het onderstel communicatief is. Het bekrachtigde stuurhuis met klassieke kogelkringloopinrichting is daarentegen wazig rond de middenstand. Daar kan het vierspaaks stuurwiel van de Mitsubishi enkele graden vrij bewegen en dat is even wennen.”

Mitsubishi Starion
(Afbeelding: AutoTrack)

“Maar als je meer uitslag maakt, reageert de neus goed en precies. Dan wordt de Starion wakker en blijkt hij nog vitaal te zijn. Hij draait lichtvoetig bochten in en met de motor in het juiste toerenbereik kom je er op het royale koppel er ook weer hard uit.

Deze occasion wil je: Porsche Boxster, betaalbare stuurmansauto

“Er is een beetje onderstuur om veilig de grens aan te kondigen en desgewenst laat hij na stevig aandringen zijn aangedreven achterpartij uitwaaieren, want swingen kan deze Mitsubishi nog steeds. Met zijn typische turbomotor en karaktervolle koetswerk symboliseert hij de jaren tachtig. Een betaalbare Japanse cultauto.”

Deze occasion wil je: Subaru SVX, onnavolgbaar Italiaans maatpak

Het exemplaar uit de aflevering van Peters Proefrit moet 14.900 euro opleveren. Daarvoor krijg je een exemplaar uit 1982 met 83.551 kilometer aan ervaring. Kijk voor de volledige rijbeleving van Peter, onderstaande video.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.