Deze occasion wil je: Volvo V90 (960), beter dan BMW of Audi?
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal een grote vierkante Zweed: de Volvo V90.
De Volvo V90 is een model dat ook vandaag de dag nog gevoerd wordt. Echter, door de jaren heen is er wel wat veranderd. De V- en S90 begonnen ooit als 960, maar onderging later een naamsverandering.
Test met de Volvo V90 (960)
Deze occasion is van 1997, net na de naamsverandering. In wezen is de auto dus hetzelfde als de Volvo 960. Met dat model reed Autovisie in 1994 een uitgebreide duurtest. “De 960 is een door menigeen onderschatte auto”, luidde het statement van de testredacteur.
“De Volvo 960 is een aparte auto voor aparte mensen. Geen wagen waarvan er dertien in een dozijn passen, maar een eigenzinnig Zweeds product, met kwaliteiten die echter ook de gemiddelde Europeaan steeds meer aanspreken.”
Een comfortabele occasion
“De voorstoelen lijken wat korte zittingen te hebben, maar ze bieden desondanks een goed comfort. De afwerking van de 960 is luxueus, er wordt gebruik gemaakt van mooie materialen. Maar wij reden dan ook met een nog hagelnieuwe auto waarbij in de gauwigheid een kleine duizend kilometer op de teller was gezet.”
“De altijd voor Volvo zo typerende ‘manchet’ om de versnellingspook is bij deze 960 niet meer aanwezig, de hendel kan volgens Volvo sowieso niet rechtstreeks van vijf naar de daaronder in het schema liggende achteruit worden geduwd. Overigens heeft Volvo de hand bak van de 960 afgeleid van de versnellingsbak die in de voorwiel aangedreven 850 wordt gebruikt.”
Een ander onderstel
“In het verleden is de wielophanging van een Volvo in deze kolommen nog wel eens wat schampertjes bejegend. Vergelijkingen met Lada’s deden het Zweedse bloed koken! Dat heeft het merk voor het grootste deel aan zichzelf te wijten gehad, want als een van de laatste der Mohikanen hield men voor zware achterwielaangedreven wagens vast aan de, eveneens niet al te lichte, starre achterassen. Ook vandaag de dag nog, want de 740 moet het daarmee nog altijd doen. Op de vraag “wat is de betere oplossing?” heeft Volvo echter zelf het antwoord gegeven.”
“Want alle uitvoeringen van de 960, voor het eerst ook die van de Estate, zijn voortaan voorzien van een verbeterde onafhankelijke achterwielophanging. De 960 Sedan had al onafhankelijk opgehangen achterwielen, maar voor de jaargang ’95 is die constructie aanzienlijk verbeterd.”
https://www.autovisie.nl/occasions/occasion-tomaso-pantera-gts/
“De robuust ogende multilink ophanging, met dikke, geprofileerde onderste en bovenste draagarmen, werd tot nu toe gecombineerd met schroefveren maar die zijn verdwenen. In plaats daarvan wordt een veel lichtere, dwars gemonteerde, kunststof bladveer gebruikt. Geen gangbare oplossing in Europa, wel vrij bekend in de Verenigde Staten. De Corvette is uitgerust met een dergelijke ophanging. Sterker nog: bij die Chevrolet heeft men zowel voor als achter voor die oplossing gekozen.”
Een verrassend ongecompliceerde occasion
“Net als u rijden ook wij niet iedere dag in een Volvo. De hernieuwde kennismaking met de 960 leverde daardoor toch verraste blikken bij ons op. Want wat rijdt zo’n grote Zweed eigenlijk lekker ongecompliceerd. De logheid, zo typerend voor vroegere topmodellen van het merk, is totaal verdwenen.”
“Niks overhellen van de carrosserie, niks onderstuur, niks overstuur, alleen maar de bocht volgen. De wagen kan met deze nieuwe, verder verbeterde achterwielophanging goed de concurrentiestrijd aangaan met de vaak als sportiever gekenschetste modellen van BMW of Audi.”
De Volvo V90 (960) als occasion
Autovisie vindt zo’n goede BMW- en Audi-concurrent als occasion. Het exemplaar komt uit 1997 en heeft sindsdien volgens de kilometerteller 191.676 kilometer gereden. De tweedehands auto staat bij een Volvo-dealer in het Gelderse Doetinchem. De vraagprijs is net geen 15 mille.
Deze occasion wil je: Opel Ampera-e, even groot accupakket als Tesla Model S
Lees ook:
Ook interessant
-
Veel pk’s per euro: deze Dodge-occasion heeft meer dan 700 pk
-
Voor 10.000 euro heb je in deze occasion een zee van ruimte
-
Deze betaalbare occasion is erg ruim en stuurt lekker
-
Met deze degelijke occasion kun je goedkoop veel kilometers rijden
-
Unieke Japanse occasion te koop in Nederland
-
Degelijke goedkope occasion koop je gerust met hoge kilometerstand
-
Onbekende Volkswagen-occasion duikt ineens op in Nederland
-
Verkopen occasions flink in de plus, zoveel zijn er dit jaar verkocht
-
In deze occasion van 9.000 euro kun je genieten van een vijfcilinder
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion