Een sportieve occasion mét middenmotor voor minder dan 7.000 euro
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FToyota-MR2-occasion-occasions-middenmotor-Porsche-Boxter.jpg)
Een middenmotor is over het algemeen alleen weggelegd voor peperdure supercars. Toch hebben wij een sportieve occasion met een middenmotor gevonden. En dat voor minder dan 7.000 euro. We hebben het over de Toyota MR2.
Het feit dat de motor niet voorin, maar vlak achter de stoelen ligt, geeft supercars hun kenmerkende vorm. Ook komt het de gewichtsverdeling ten goede, wat het sportieve karakter van veel supercars ondersteunt.
Betaalbare occasion met middenmotor
Naast de Porsche Boxster hebben ook veel Ferrari’s en McLarens een middenmotor. Helaas zijn deze merken over het algemeen vrij prijzig. Hoewel de goedkoopste Ferrari van Nederland nog redelijk betaalbaar is, zijn er occasions met middenmotor te vinden waar je minder diep voor in de buidel moet tasten.
We hebben het dan niet over een of ander Italiaans volbloed, maar over de Toyota MR2. Een achterwielaangedreven Japans sportwagentje mét middenmotor dat in 1985 voor het eerst op de markt verscheen. Er bestaan drie generaties MR2 en opvallend genoeg is het jongste model de meest betaalbare.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FToyota-MR2-eerste-generatie.jpg)
De meeste MR2-shoppers zijn geïnteresseerd in de tweede generatie, die een hoge tuningsfactor heeft. Daardoor betaal je voor dit gewilde model al gauw 15.000 à 20.000 euro of zelfs meer. Ook de hoekige en zeer compacte eerste generatie kost aanzienlijk meer dan een third gen MR2.
Mini-Porsche Boxster
De eerste en tweede generatie Toyota MR2 laten we dus even buiten beschouwing. Terug naar die derde. Als occasion vind je de derde generatie MR2 al voor minder dan 7.000 euro. Deze is altijd als cabrio geleverd, al zijn er exemplaren te vinden met een hardtop die voor een coupélook zorgen. Eigenlijk is het een soort mini-Porsche Boxster.
Achterin vind je overigens geen motor met supercarvermogen. Toyota lepelde namelijk een 1,8-liter vierpitter die maximaal 140 pk en 170 Nm levert in de MR2. Toegegeven, dat is niet bijzonder veel. Om daarvoor te compenseren weegt de sportieve occasion dan ook maar 965 kilo, waardoor het een leuk sturend wagentje is.
Geen Toyota MR2 in Frankrijk
Mocht je buiten onze landsgrenzen zoeken naar deze MR2: de sportieve occasion met middenmotor ga je in Frankrijk niet als MR2 vinden. In het Frans klinkt MR2 te veel als est merde en niemand wil natuurlijk in een strontauto rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze tweedehands circuitauto’s mag je gewoon over straat
-
Deze oude S-Klasse is de dikste Mercedes-occasion van Nederland
-
Voor 25.000 euro rijd je al een grote, elektrische premium-occasion
-
Recorddure benzine? Rij lekker in wegenbelastingvrije lpg-occasion
-
Bij deze elektrische occasion profiteer je van enorme afschrijving
-
Moderne Audi-occasion is nu een vrij betaalbare elektrische auto
-
Ideaal! Moderne occasion is spotgoedkoop en vaste lasten zijn laag
-
Deze vijf kleine hot hatches zijn messcherp en als occasion spotgoedkoop
-
Te koop: zeldzame Nissan Skyline GT-R met pas 362 kilometer op de teller
-
Geen wegenbelasting en goedkoop tanken met ruime stationwagen
-
Moderne Ford is nu compacte, praktische en betrouwbare occasion
-
Hebben! Dit is de enige Nissan 350Z GT4-occasion van Nederland