Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions van maximaal € 10.000 8 okt 2022
Leestijd: 4 minuten

Occasions: 3 keer een ruime eerste auto voor 1.000 euro

Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke ruime beginnersauto koop je voor 1.000 euro? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.

Jongeman van 18, heeft in één keer zijn rijbewijs behaald en koopt nu van zijn krantenwijk zijn eerste auto. Pa helpt wel, die hoeft niet meer met zoonlief mee voor een hobby waarvoor nogal wat ruimte nodig is. Dat stelt wel eisen aan die eerste auto voor… € 1.000!

Occasions: Drie keer een eerste auto voor 1.000 euro

  • Mazda Demio (1998 – 2003)
  • Mitsubishi Space Star (1998 – 2006)
  • Suzuki Ignis (2001 – 2006)

Mazda Demio (1998 – 2003)

De Demio is precies zo’n compacte ruimte-auto, zoals we die rond de eeuwwisseling veel zagen. Hij is lekker compact en heel vierkant. Voorin is hij voor volwassenen ruim genoeg, achterin wel wat aan de krappe kant. De bagageruimte bedraagt minimaal 330 liter en met ‘alles plat’ 560 liter.

Occasions: 3 keer een eerste auto voor 1.000 euro

De Mazda rijdt uitermate gemakkelijk en moeiteloos. Schakelt lekker, voldoende comfortabel, niet spannend, maar gewoon goed. Een gemiddeld verbruik van 1:18 is ook zeker geen slechte score. Voor ons budget is er best wat keuze in het land. Mooi voorbeeld is de blauwe 1.3 GLX (1999, 172.000 km) die voor € 999 te koop staat bij een autobedrijf in Rotterdam.

Oordeel van de Wegenwacht

De Wegenwacht kent twee euveltjes die bij dit model van Mazda wel eens optreden, maar dat zijn echt kleinigheden. Zo kan het boutje van het massacontact bij de accu lostrillen, waardoor de hele auto ineens ‘stroomdood’ is. Vastzetten en vijf minuten later rijdt de Mazda weer. Als de motor slecht loopt en het motormanagementlampje brandt, dat zit er wat vocht en vuil in een ‘multistekker’. De Wegenwacht maakt die schoon en droog en rijden maar! Dit zijn zulke kleinigheidjes, dat kun je amper pech noemen.

Mitsubishi Space Star (1998 – 2006)

Jahaa meneer, een Néderlands product! Daarvan wordt het geen betere occasion, bovendien is de kwaliteit van deze Space Star gewoon Japans. Hij is net even groter en comfortabeler dan de twee andere kandidaten. Dat geldt dus ook voor de bagageruimte. Die meet minimaal 370 liter. De achterbank kan verschuiven, dat maakt ‘m al ruimer, maar met de bank neergeklapt is het precies 1.000 liter groter.

Occasions: 3 keer een eerste auto voor 1.000 euro

De Space Star zit en rijdt goed en haalt gemiddeld 1 op 15. Minpuntje is dat de Mits’ twee klassen hoger uitvalt in de MRB. De meeste vallen buiten ons budget, maar ze zijn er ook voor duizend euro, zoals de zilvergrijze 1.6 ‘Diamond’ (2002, 159.000 km) voor € 995 bij een autobedrijf in Roosendaal.

Oordeel van de Wegenwacht

De motor van de Space Star houdt ermee op als er een sensor op de gasklep òf de nokkenas stuk gaat. Als er aan zo’n sensor is te komen, dan vervangt de Wegenwacht die ter plekke. De centrale computer kan ook stuk gaan, daarvoor moet de Mits’ naar de garage. Vaak kan die computer worden gerepareerd, vervanging is kostbaar. Bijgeluiden uit de aandrijfassen zijn niet fijn, maar de Space Star blijft wel rijden. Bijzonder: na een lege accu loopt de motor een kwartiertje niet mooi, dat lost zichzelf op.

Suzuki Ignis (2001 – 2006)

Anders dan de twee tegenhangers heeft de Suzuki ook iets leuks, in zijn hele uitstraling. De occasion is lekker een beetje eigenwijs om te zien, zeker in de goeie kleur. Om te rijden is ook ‘Suzy’ niet spannend, maar hij brengt je van A naar B en verbruikt dan gemiddeld 1 op 15. Nadeeltje voor deze koper is de bagageruimte. Met de achterbank rechtop meet die maar 181 liter, met de bank plat is dat 419 liter.

Occasions: 3 keer een eerste auto voor 1.000 euro

Juist omdat hij uiterlijk de leukste is, blijkt dit voor veel kopers in deze klasse ook de meest gewilde van de drie en dùs vinden we voor dit budget een exemplaar met wat meer ervaring. De donkergroene 1.3 GL (2001, 248.000 km) die voor € 999 te koop staat bij een autobedrijf in Eerbeek geeft dat al aan.

Oordeel van de Wegenwacht

Deze Suzuki’s zijn weer een toonbeeld van Japanse degelijkheid. Het enige ‘euvel’ dat we kennen, wordt veroorzaakt door te weinig gebruik. De achterremmen maken dan schurende geluiden door roest in de trommels dat optreedt bij stilstand. Een paar keer stevig afremmen en het is weer weg. Dat kun je met geen mogelijkheid pech noemen. Opvallend is ook dat er lichtmetalen wielen zijn die niet perfect afdichten, waardoor de bandenspanning terugloopt. Dat is wel iets om in de gaten te houden.

Ons advies voor de occasions

Kiezen is lastig. Wat heeft prioriteit: ruimte of gebruikskosten? De Suzuki is in dit geval relatief te duur. De Mazda is een goede keus maar wat minder ruim, de Mitsubishi is duidelijk groter, maar duurder in het gebruik. Objectief is de Mits’ de beste keuze.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.