Deze occasion wil je: Citroën Xantia V6, ‘valse bescheidenheid’

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Citroën Xantia V6.

De Citroën Xantia is de opvolger van de succesvolle BX en kwam in 1993 op de markt. In 1997 kwamen de Fransen met een grote facelift van het model: de X2. De geüpdate versie is er ook met de V6 die een jaar eerder in de Exclusive (luxe) en Activa (sportieve) modellen lag.

Valse bescheidenheid

Autovisie reed 25 jaar geleden met de Citroën Xantia V6 Activa en noemde het model ‘valse bescheidenheid’. “Mercedes had ongetwijfeld AMG op zijn ranke flanken gezet, in BMW-kringen was er vast een M op zijn pronte kont geplakt en bij Volvo zou hij zonder twijfel de trotse drager van het R-symbool zijn geworden.”

“Bij Citroën doen ze het anders, en wordt sportiviteit veel minder nadrukkelijk gecommuniceerd. Gewoonweg omdat het publiek een ander beeld van het Franse merk heeft. Slechts de minuscule Activa- en V6-bordjes verhullen de ware aard van de nieuwste, hyperdynamische Xantia. Hoe hydractief en V6 tezamen tot de smakelijkste Citroën van dit moment leiden.”

Een heerlijke V6

“De ervaren autospotter had in de dubbele uitlaatmond het onderscheid reeds waargenomen. Alleen de V6 ademt door zo’n pijp. Die overmaatse ademhaling is niet voor niets. De krachtbron perst uit een slagvolume van bijna drie liter maximaal 194 pk en 267 Nm, waarden waarmee de 1451 kilogram wegende 230 km/h haalt en in 8,2 tellen van uit rust naar de 100 schiet.”

Citroën Xantia V6, occasion
(Foto: AutoWereld)

“Hij is voorzien van Citroëns meest intelligente veersysteem, Activa genoemd. En dat leidt tot een mooie combinatie: een van de mooiste zespitters op de markt, gecombineerd met het meest intelligente veersysteem dat in de handel is. Een mix die garant moet staan voor comfort, snelheid en bovenal rijplezier. Dankzij deze ingrediënten heet de konings Citroën vanaf nu Xantia V6 Activa.”

“De techniek bokst dit voor elkaar door de stugheid van de stabilisatorstangen te variëren: stugger naarmate de bochten sneller worden genomen en of scherper zijn. Dat maakt de V6 Activa een genot in de bocht, ook mede dankzij zijn meesturende achteras. De bestuurder wordt geregeld in de verleiding gebracht er nog een schepje bovenop te doen.”

Citroën Xantia V6 occasion

Nu vinden we bij Autovisie een Citroën Xantia V6 Exclusive met slechts 64.000 kilometer op de teller. De auto komt uit 1999 en is in 2019 geïmporteerd naar Nederland.

Citroën Xantia V6, occasion
(Afbeelding: AutoWereld)

De bolide ziet er op het eerste oog nog erg netjes uit. De verkoper vraagt net geen 9 mille voor de Fransman.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.