Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions van maximaal € 10.000 28 sep 2022
Leestijd: 4 minuten

Deze occasion wil je: Toyota FunCruiser, betaalbare terreinwagen met alledaagse rij-eigenschappen

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Toyota FunCruiser.

De eerste generatie Toyota RAV4 werd in 1994 geïntroduceerd in Nederland. Het model droeg niet de naar ‘RAV4’, maar werd hier FunCruiser genoemd. Een naam die de rijeigenschappen van de Japanner eer aan doet, zo blijkt uit onze test uit de jaren van zwarte spijkerjacks, beenwarmers en gabbers.

Toyota FunCruiser is geen hardcore terreinwagen

Een stuk minder ‘hardcore’ is de terreinwagen van Toyota. “Met de apart ogende FunCruiser introduceert Toyota een vierwielaangedreven model met de uitstraling van een terreinwagen op de rij-eigenschappen van een rappe middenklasser. Een auto die qua concept danig verschilt van normale off-road voertuigen, maar door zijn speelse karakter een goede handelbaarheid een populaire verschijning op de weg kan worden.”

betaalbare, Occasion, Toyota FunCruiser, terreinwagen
De gevonden occasion. (Afbeelding: AutoTrack)

“De FunCruiser is volgen de Japanners een model dat de rol van trendsetter voor zich opeist. Een combinatie van off-road voertuigje en auto-voor-alledag, waarbij echter de nadruk op het laatste element is komen te liggen.”

Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?

“En dat is nieuw. Want bij soortgelijke wagentjes (Daihatsu Feroza, Suzuki Vitara, wellicht ook nog de Opel Frontera) wordt het terreinaspect, met name in de technische specificaties, sterker benadrukt. Toyota neemt daarmee dus inderdaad een moedig besluit, want de kenner weet dat deze soort auto’s 90 tot 95 procent van hun kilometers op asfalt afleggen. “Ze komen hoogstens ‘off-road’ wanneer ze op de stoep parkeren ,” aldus onze redactiechef.”

Dit kostte de Japanner destijds

“Daarom schuilen er in de Toyota FunCruiser ook rijeigenschappen die je het voertuig bij een eerste blik absoluut niet toedicht. Qua prijsstelling heeft Toyota een middenweg bewandeld , want met prijzen van f 46.990,– (de basisversie) en f 51.990,– (deze wat luxere ‘SR’) zit men wat hoger in de boom dan de twee voornaamste Japanse concurrenten, maar blijft de prijs van het autootje nog ruimschoots onder de bedragen die voor ‘volwaardige’ terreinwagens moeten worden neergeteld.”

Een occasion met oer-degelijke techniek

“De viercilinder tweeliter benzinemotor die voorin de FunCruiser ligt, is in zeer grote lijnen dezelfde als door Toyota voor de Carina E wordt gebruikt. Ook de manier van monteren (dwars) is identiek en met die oost-west positie van de krachtbron onderscheidt de FunCruiser zich meteen al van alle andere auto’s van dit kaliber.”

betaalbare, Occasion, Toyota FunCruiser, terreinwagen
(Afbeelding: AutoTrack)

“Het is voor het eerst dat bij een 4WD vrijetijdsvoertuig de bij voorwielaangedreven auto’s normale, dwarse, motorpositionering wordt gebruikt. Waarom ook niet?, zou je zeggen, want nu kan de motor na wat kleinere aanpassingen op de vertrouwde manier worden opgehangen. En dat heeft voordelen op het gebied van de akoestiek en de manier waarop de trillingen in het motorcompartiment kunnen worden ondervangen. Wanneer je zo’n ding ineens in lengterichting legt, moet dat allemaal opnieuw worden bepaald.”

Deze occasion wil je: Mazda MX-3, de betaalbare vergeten MX met V6

“Met 95,0 kW (129 pk) bij 5600 toeren levert de motor in de FunCruiser iets minder kracht da n in de Carina (133 pk), maar dat moet een De tweeliter-motor heeft 129 pk en zorgt ervoor dat de wagen een hoog prestatieniveau bereikt.”

Eenvoudig interieur

“Het interieur van de FunCruiser is netjes, maar eenvoudig qua opzet. Een licht ovaalvormig paneel is de enige frivoliteit, dit zal een kwestie van motormanagement zijn. Want ook de compressieverhouding (9,8:1) en het brandstofinjectiesysteem zijn identiek. Het draaimoment van de motor bedraagt in de FunCruiser 175 Nm bij 4600 min-‘, waarmee het op een iets lager plan ligt dan bij de Carina.”

betaalbare, Occasion, Toyota FunCruiser, terreinwagen
(Afbeelding: AutoTrack)

“De prestaties van de vierwielaangedreven wagen zijn volgens de officiële opgave zeer goed. De toch niet bijster gestroomlijnde auto (Toyota noemt een cW-waarde van 0,39 uitstekend”, maar dat zullen we maar als een verschrijving betitelen) haalt een topsnelheid van 170 km/h, terwijl hij in 10,1 seconden van 0-100 km/h moet sprinten. Dat zijn ‘gewone’ personenwagennormen. Het komt natuurlijk ook door het, in verhouding tot conventionele off-roaders, vrij lage gewicht van 1150 kg.”

De Toyota FunCruiser als occasion

Autovisie vindt een Toyota FunCruiser als occasion uit 1999. De auto is origineel in Nederland geleverd, heeft net geen 140.000 kilometer ervaring en staat er op het eerste gezicht knap bij. De verkoper vraagt net geen 6 mille voor de occasion.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.