Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Occasions 26 jul 2022

Deze occasion wil je: Lotus Opel Omega, zeldzame supersedan

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Lotus Opel Omega.

General Motors besloot in 1989 tot de bouw van deze sportsedan nadat het destijds Lotus overnam. Van de 907 geproduceerde exemplaren (1100 stuks was de bedoeling) resteren er nog zo’n 600. Daarvan zijn er tien a vijftien in Nederland.

De Lotus Omega is deels een Opel

“Weliswaar geen officiële Opel, maar wat een gave auto is die Lotus Omega”, zo luidt de reportage over onder andere de Omega die Autovisie in 2008 maakte. De sportsedan werd tussen 1989 en 1992 gebouwd op basis van de Opel Omega A. In Groot-Brittannië, het moederland van het merk, staat de Omega te boeken als de Vauxhall Lotus Carlton.

Om erachter te komen welke Opel het hart van de gemiddelde autoliefhebber sneller doet kloppen, werden er een aantal sportievelingen uit de kast getrokken. Dit hadden de Autovisie redacteuren te zeggen over de Lotus Opel Omega.

De Omega is één groot feest

“De eigenaren van de Omega’s moeten tevreden mensen zijn, want wat een feest is het om in deze auto te rijden.
Uit de zes-in-lijn, met een Garrett T25 turbo voor elke drie cilinders, komen 377 paarden. En die zijn allemaal voor de achterwielen bedoeld, zonder tussenkomst van elektronische afknijpsystemen.”

Lotus Omega
(Afbeelding: Autowereld)

“Dat een groot deel van deze sportsedans niet meer in leven is heeft natuurlijk alles te maken met het heftige karakter van deze Omega. Het is ongekend wat een enorme stappen deze auto zet en wat een partij kracht er al bij extreem lage toerentallen naar die immens brede achterwielen stroomt.”

Niet alle onderdelen zijn van Opel of Lotus

“En dan dat geluid: in eerste instantie decent, maar op toeren komt zijn keel volledig los. Wel weet het rijgedrag het forse wagengewicht van 1765 kilo nauwelijks te maskeren. En de remmen hebben het door dat stevige gewicht tamelijk slecht op het TT-Circuit. Ze trillen zo hevig dat je in het Drentse land een uitslag op de schaal van Richter verwacht.”

(Afbeelding: Autowereld)

“Bij de ontwikkeling van de Omega heeft Lotus voor sommige componenten wat geshopt. Zo komt de achteras bij Holden vandaan. Naar het schijnt, raakt de olie in de achteras aan de kook als je 35 minuten vol gas rijdt. Iets wat Lotus destijds pareerde met de mededeling dat ’s werelds snelste sedan na 40 minuten voluit rijden een lege tank heeft, dus die 5 minuten moest je maar even zien te overbruggen.

(Afbeelding: Autowereld)

“Dat de Lotus Omega niet zomaar een getunede Omega is, bewijst de transmissie van Chevrolet: het is de zesbak uit de ZR-i. U weet wel, zo’n bak die alleen van verzet wisselt als je er met je hele gewicht tegenaan leunt.”

Deze occasion wil je: Toyota Sera, de inspiratiebron voor de Mclaren F1

In een Lotus Omega rijd je dus in een bijzonder zeldzame supersedan. Autovisie vindt een model uit 1991 met 95.000 kilometer op de teller. Het model met een 3,6-liter twin turbo zescilinder kost 84.950 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.