Autovisie
Autovisie Occasions 19 jun 2022

Koopwijzer: occasion Dacia Lodgy (2012-2021)

De Dacia Lodgy stelt ruimte en betaalbaarheid boven uiterlijk vertoon. Waar moet je op letten bij de aankoop van een occasion?

Een 4,5 meter lange MPV met vijf of zeven zitplaatsen, een ruimbemeten interieur, moderne aandrijftechniek en een messcherpe prijsstelling. De sterke punten van de Dacia Lodgy blijven ook als occasion overeind, zo lang je realistische verwachtingen hebt op het gebied van verfijning, vormgeving en afwerking.

Carrosserie

De modelnaam ‘Lodgy’ roept associaties op met ruimte en een buitenhuis (lodge). Ook de vormgeving lijkt op een kruising van een auto en een bijgebouw, met een tamelijk elegante neuspartij die geleidelijk overgaat in een afgeronde verhuisdoosvorm. De enorme rechtopstaande achterklep vereenvoudigt het in- en uitladen van grote objecten, maar neemt bij het openen wel veel ruimte in beslag. Modelvariant Dokker heeft, in de personenautouitvoering, één of twee zijschuifdeuren met uitzetramen en twee asymmetrische opzij openende achterdeuren. Een andere uitvoering is de avontuurlijk ogende Lodgy Stepway met kunststof spatbordverbreders, skidplates en dakrails.

Interieur

Binnen draait alles om ruimte, functionaliteit en praktische gebruiksmogelijkheden. Afhankelijk van de uitvoering telt het interieur vijf of zeven zitplaatsen verdeeld over twee of drie zitrijen. De tweede en derde zitrij zijn opklapbaar, neerklapbaar en uitneembaar. De lage tildrempel, de vlakke laadvloer en het riante laadvolume van maximaal 2.617 liter, of 3.000 liter met uitgenomen achterbanken, zijn andere ijzersterke troeven van het model. De afwerking en uitrusting zijn eenvoudig maar doelmatig. Het dashboard heeft duidelijke Renault-invloeden en hoewel de allernieuwste technologische voorzieningen ontbreken, zijn comfortzaken zoals airco, cruise control, Bluetooth en parkeersensoren leverbaar als losse opties en als onderdeel van optiepakketten. Een andere ‘luxe’ fabrieksoptie is het 7-inch MediaNav infotainmentsysteem met aanraakscherm. Het faceliftmodel van 2017 profiteert van een aantal zichtbare en onzichtbare verbeteringen en verfijningen, en is herkenbaar aan het nieuwe vierspaaksstuur.

Motor

Ook onder de motorkap zijn de nauwe banden met Renault duidelijk zichtbaar. In Nederland is de Lodgy leverbaar met een 1.2 TCe turbobenzinemotor (115 pk, 190 Nm) die de behoorlijk lichte MPV aan keurige prestaties helpt. Nog meer trekkracht bij een lager brandstofverbruik biedt de 1.5 dCi dieselmotor met 90 pk/200 Nm en 107 pk/240 Nm. Later brengt Dacia de atmosferische 1.6 SCe bifuel (109 pk, 144 Nm) op de markt die geschikt is voor benzine en lpg. Met het oog op de aangescherpte emissie-eisen verschijnen nieuwe Euro 6-motoren, de 1.5 dCi (109 pk, 260 Nm) en 1.3 TCe (115 pk, 240 Nm). Bekende aandachtspunten van de 1.2 TCe zijn inlaatvervuiling, distributiekettingproblemen en kans op een verhoogd olieverbruik. Inwendige vervuiling is ook een punt van aandacht bij de diesels.

Transmissie

De Dacia Lodgy heeft voorwielaandrijving en een handgeschakelde transmissie. De 1.2 TCe, 1.5 dCi 90 en 1.6 SCe bifuel verlaten de fabriek met een vijfversnellingsbak. De 1.5 dCi 110 en 1.3 TCe zijn hebben een zesversnellingsbak, die een positieve invloed heeft op het motortoerental en het brandstofverbruik op snelwegtempo.

Wielophanging

De Frans-Roemeense MPV heeft onafhankelijke MacPherson voorwielophanging met driehoekige draagarmen. Aan de achterkant deelt de Lodgy zijn semi-onafhankelijke torsie-as met de Renault Kangoo. De rijeigenschappen zijn comfortabel en de carrosseriecontrole is opvallend goed voor een toch tamelijk hoog busje. Voor het remsysteem vertrouwt Dacia op een combinatie van schijfremmen (voor) en prijsvriendelijke trommelremmen (achter). ESP is in principe standaard, hoewel sommige vroege exemplaren zonder dit actieve veiligheidssysteem zijn afgeleverd. Het wielgamma begint met 15-inch stalen velgen met wieldoppen en eindigt bij 16-inch lichtmetaal voor de luxere uitvoeringen.

Welke moet ik hebben? 

Voor een soepele rijervaring zijn de turbo(diesel)motoren de meest voor de hand liggende keuze. De 1.3 TCe is de fijnste, maar helaas ook duurste krachtbron voor de Lodgy. Gebruikt zijn zevenzitters fors duurder dan vijfzitters, dus wie zonder derde zitrij kan, heeft het eerst voordeel al op zak. Uitrustingsniveau Ambiance heeft stalen wielen met wieldoppen, een niet-verstelbaar plastic stuur, vier airbags, elektrische raambediening voor en centrale deurvergrendeling. De Lauréate omringt inzittenden met meer uitstraling, comfort en luxe zoals bumpers in carrosseriekleur, handbediende airco, stuurverstelling, radiovoorbereiding en een boordcomputer. Bijna overdadig uitgerust is de Serie Limitée met MediaNav, Bluetooth, cruise control, elektrische raambediening achterin en parkeersensoren achter. Later veranderen de namen van de uitrustingsniveaus in Essential en Comfort, en met deze naamswijziging neemt ook het luxegehalte van het instapmodel duidelijk toe.

Moet dit hem worden? 

Veel binnenruimte, veel gebruiksmogelijkheden, veel zitplaatsen en weinig opsmuk. De Dacia Lodgy is een prettig nuchtere auto voor mensen die genoegen nemen met een auto die ‘gewoon goed’ is. Ondanks de bespaardrift van de fabrikant op het gebied van luxe, geluidsisolatie, passieve enactieve veiligheidsvoorzieningen is de MPV ook als occasion, mits vorige eigenaren niet hebben bezuinigd op regulier onderhoud, een overwegend degelijke en betrouwbare auto. Prijstechnisch concurreert het model op de gebruikte automarkt vooral met van bedrijfswagens afgeleide personenbusjes, en in dat gezelschap kan de Dacia zich prima handhaven. Ben je in de markt voor een ruime MPV met moderne aandrijftechniek en wil je daar niet teveel voor betalen, dan is een gebruikte Lodgy het overwegen zeker waard.

TIJDLIJN

2011 – Dacia Lodgy Glace ijsrcer
2012 – introductie Dacia Lodgy
2013 – ‘Gezinsauto van het Jaar 2013’
2014 – Lodgy Stepway
2017 – facelift
2021 – introductie Dacia Jogger

Dit kosten ze

De goedkoopste Dacia Lodgy op Gaspedaal.nl is een 1.2 TCe Ambiance 5P met airco (2013/211.000 km) voor 4.250 euro. Een 1.2 TCe Lauréate 5P (2013/116.000 km) kost 7.000 euro. Een 1.2 TCe Lauréate 7P (2014/179.000 km) wisselt voor 7.950 euro van eigenaar. De voordeligste Lodgy Stepway is een 1.2 TCe 7P (2016/168.000 km) voor 9.750 euro en de personenautoversie van de Dokker komt in beeld vanaf 7.895 euro (1.2 TCe Lauréate/2017/173.000 km). De Lodgy met de 1.3 TCe benzinemotor kost minimaal 18.850 euro (Essential/7P/2020/30.000 km).

ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor, per set 44,91
Spoorstang voor, per stuk 28,85
Distributiekettingset, 118,86
Koppeling inclusief druklager, 227,91
Continental EcoContact 6, 185/65 R15 92T, per stuk vanaf 69,74

Prijzen gelden voor een Dacia Lodgy 1.2 TCe van 2015 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 125,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 225,–

Het onderhoudsinterval (1.2 TCe) is 20.000 kilometer/2 jaar.

KOPEN
+ veel binnenruimte
+ laag gewicht
+ moderne motoren
+ betaalbaar

NIET KOPEN
– matige EuroNCAP-score
– iedereen wil ‘m lenen

Denk ook eens aan een…

Peugeot Partner Tepee (2008-2018)
De Partner Tepee is de personenautoversie van de gelijknamige bestelauto. Het interieur biedt plaats aan vijf tot zeven personen (met weinig bagage).
4000-18.000 EURO

Renault (Grand) Scénic (2009-2016)
De Renault Scénic en de verlengde Grand Scénic zijn chique Lodgy-alternatieven met vergelijkbare aandrijftechniek, meer comfort en meer luxe.
4000-17.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.