Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 11 dec 2022
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: Mazda CX-3 – problemen, uitvoeringen en prijzen

De Mazda CX-3 is een dynamische en handzame kwaliteits-crossover. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.

De groeiende vraag naar compacte hoogzitters beantwoordt Mazda in 2015 met de CX-3. Net als de Mazda 2, waarop hij is gebaseerd, is de crossover een strak sturende en goed rijdende auto met een onberispelijke bouwkwaliteit. Ook gebruikt valt op de degelijke Japanner weinig aan te merken, want de kans op kostbare reparaties is klein.

Carrosserie Mazda CX-3

De Mazda CX-3, modelcode DK, deelt zijn platform en techniek met de Mazda 2. In veel opzichten biedt de CX-3 het beste van twee werelden. Hij is hoger dan een hatchback, maar minder hoog dan een SUV en heeft toch de felbegeerde hoge zitpositie van laatstgenoemde carrosserievariant. In de Kodo-vormgeving zijn zowel elementen van de 2 als van de grotere CX-5 terug te zien.

Mazda CX-3, koopwijzer, problemen, prijzen, uitvoeringen
(Afbeelding: Mazda)

Vloeiende carrosserielijnen en kunststof dorpel- en wielkastverbreders gaan samen met een opvallende zevenpunts grille, die optisch doorloopt in de platte projectorkoplampen. Topmodel GT-M is herkenbaar aan een grille met verchroomde spijlen en chroomstrips op de dorpellijsten. Andere opties zijn onder meer privacy-glass, full led-verlichting en een sportpakket met een grote voor- en achterspoiler en zijskirts. In 2018 volgt een bescheiden facelift met onder meer een nieuwe grille en nieuwe led-achterlichten.

Interieur

De beenruimte achterin is bescheiden en de bagageruimte is eerder krap dan klasseconform. Dat zijn meteen de belangrijkste kritiekpunten op het binnenste van de CX-3, want de vormgeving is aantrekkelijk en de afwerking onberispelijk. Het dashboard is logisch ingedeeld en heeft een analoog-digitaal instrumentarium, een optioneel rechtopstaand 7-inch infotainmentscherm en grote draaiknoppen voor de klimaatregeling. Adaptieve cruise control, parkeerhulp met parkeercamera, leren bekleding, stoelverwarming, een head-up display, DAB+, Bluetooth en spraakbediening zijn slechts een selectie uit de optielijst.

Mazda CX-3, koopwijzer, problemen, prijzen, uitvoeringen
(Afbeelding: Mazda)

Ook optionele veiligheidssystemen, zoals dodehoekwaarschuwing, een rijbaanassistent en cross traffic alert ontbreken niet. De facelift van 2018 brengt mooiere materialen, betere geluidsisolatie, een nieuw stuur en een nieuwe middenconsole met een elektrische handrem. Als de airco niet werkt, ligt dat vaak aan een lekkende airco-condensor, een bekende kwaal.

Motor

Mazda gaat niet mee met de trend van gedownsizede benzinemotoren met turbolader. Onder de motorkap van de CX-3 ligt een atmosferische, direct ingespoten benzinemotor met een grote cilinderinhoud en een hoge compressieverhouding. De 2.0 SkyActiv-G viercilinder is er in twee smaken (120 pk, 204 Nm en 150 pk, 204 Nm). Daarnaast is een direct ingespoten viercilinder turbodieselmotor leverbaar, de 1.5 SkyActiv-D (105 pk, 270 Nm). In 2018 vervangt Mazda de 1.5 SkyActiv-D door de nieuwe 1.8 Skyactiv-D (116 pk, 270 Nm). In het laatste productiejaar verdwijnen de sterkste benzinemotor en de dieselmotor uit het gamma: vanaf eind 2020 staat alleen de 2.0 SkyActiv-G benzinemotor met cilinderuitschakeling (121 pk, 206 Nm) in de prijslijst.

Wankelmotor keert terug bij Mazda, maar niet op de manier hoe je wil

De SkyActiv-techniek is ontwikkeld om inlaatvervuiling – een bekende kwaal bij direct ingespoten benzinemotoren – tegen te gaan. Toch kan dit, afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, weleens voorkomen. Een niet-werkend start-/stopsysteem ligt meestal aan een onvoldoende opgeladen of versleten accu.

Transmissie

Standaard heeft de CX-3 voorwielaandrijving. Integraalaandrijving is uitsluitend leverbaar in combinatie met de sterkste SkyActiv-G benzinemotor. De elektronisch geregelde ‘i-ACTIV AWD’ vierwielaandrijving zorgt voor extra grip en tractie. Aanvullend op de handgeschakelde zesversnellingsbak zijn alle motoren leverbaar met een zestraps automaat met koppelomvormer. De enige uitzondering is de 1.5 SkyActiv-D, die uitsluitend met handbak is verkocht. Opvolger 1.8 SkyActiv-D is wel met beide transmissies beschikbaar. Regelmatige oliewissels houden de automatische transmissie in topconditie.

Wielophanging

Rijplezier is één van de kernwaarden van Mazda. Ook de CX-3 maakt deze belofte in alle opzichten waar. “De CX-3 opereert wat rijeigenschappen betreft in een hoger segment dan waar je feitelijk voor betaalt”, oordeelt Autovisie bij de eerste kennismaking. Het onderstel, met een onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterwielophanging, biedt genoeg rijdynamiek en speelsheid zonder dat het comfort hier onder lijdt. Afhankelijk van de uitvoering staat de crossover op 16-inch stalen wielen met wieldoppen, 16-inch lichtmetalen wielen of 18-inch lichtmetalen wielen.

Welke moet ik hebben

De meest verkochte motorisering is de 2.0 SkyActiv-G met 120 pk en voorwielaandrijving. Ook gebruikt is de instapbenzinemotor de beste keuze. Uitvoeringen heten S (16-inch, wieldoppen, airco, elektrische ramen, radio/mp3), TS (16-inch, lichtmetaal, noodremfunctie, klimaatregeling, cruise control, 7-inch touchscreen), TS+ (led-verlichting, privacy-glass, rijbaanassistent, parkeerhulp achter, stoelverwarming) en GT-M (18-inch lichtmetaal, alle veiligheidssystemen, adaptieve cruise control, leer/stof, camera, navigatie, Bose). Aanvullend verschijnen speciale uitvoeringen, zoals de GT-M Line, Skylease/Skylease GT, Sport Selected en Sportive. Vanaf 2020 heten de reguliere uitrustingsniveaus voortaan Comfort, Luxury en Signature.

Moet de Mazda CX-3 het worden?

In de overvolle compacte crossover-klasse valt er genoeg te kiezen. Van de Renault Captur, de Peugeot 2008 en de Volkswagen T-Cross tot bijvoorbeeld de Audi Q2, de Citroën C3 Aircross, de Kia Stonic en de Opel Crossland X – er is voor elke smaak en elk budget wel een merk of model te vinden.

Mazda CX-3, koopwijzer, problemen, prijzen, uitvoeringen
(Afbeelding: Mazda)

Binnen dit zeer diverse concurrentieveld valt de Mazda CX-3 in positieve zin op met zijn dynamische rijeigenschappen, hoogstaande afwerking en betrouwbare aandrijftechniek. Mocht de bescheiden binnenruimte een reden zijn om het model over te slaan, dan hoef je niet naar een ander merk uit te wijken: de CX-30 heeft dezelfde sterke punten als de CX-3 en voegt daar duidelijk meer ruimte aan toe.

Dit kosten ze

Op Gaspedaal.nl begint het aanbod met een CX-3 2.0 SkyActiv-G TS (2016, 161.000 km) voor 13.450 euro. Een 2.0 SkyActiv-G GT-M (2017, 185.000 km) kost 14.950. De voordeligste uitvoering met automaat is een 2.0 SkyActiv-G AWD GT-M (2015, 181.000 km) voor 15.950 euro. Het goedkoopste faceliftmodel van 2018 is een 2.0 SkyActiv-G Sport Selected (2018, 49.000 km) voor 18.950 euro. Een bijna nieuwe 2.0 SkyActiv-G Luxury met automaat (2021, 22.000 km) kost 31.900 euro. Uitvoeringen met dieselmotor zijn zeldzaam; de prijzen liggen tussen 13.000 en 18.000 euro.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 48,29
Bridgestone Turanza T001, 215/50 R18, per stuk vanaf € 170,20
Airco-condensor incl. droger, vanaf € 214,25
Koppeling inclusief druklager, vanaf € 206,15
Prijzen gelden voor een Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 225,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 325,–
Het onderhoudsinterval (2.0 SkyActiv-G) is 20.000 kilometer/1 jaar.

Pluspunten Mazda CX-3

+ Rijplezier

+ Volwassen weggedrag

+ Hoogstaande afwerking

+ Degelijke techniek

Minpunten Mazda CX-3

– Bescheiden beenruimte achterin

– Atmosferische benzinemotor mist turbokoppel

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.