Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 19 jan 2022
Leestijd: 2 minuten

Exclusieve Factory Five GTM wordt aangeboden op Nederlandse veiling

Velen zal het model ‘GTM’, noch het merk ‘Factory Five Racing’ iets zeggen. Het bedrijf is dan ook niet zomaar een fabrikant en kan je zien als de IKEA onder de supercars.

Niet omdat het Zweeds is, maar omdat je zelf aan de slag moet wanneer je een auto als de GTM koopt. Het doel van het bedrijf was om met dit model een moderne supercar te leveren voor een betaalbare prijs. Om de kosten te drukken werd assemblage uit het productieproces geschrapt.

De Factory Five GTM

In de neus van de Factory Five GTM ligt een krachtbron die uit de stal van Corvette komt. De 6,2-liter V8 is goed voor 440 pk en laat de supercar van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten in 3,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 320 kilometer per uur.

Factory Five GTM
(Afbeelding: BVA-Auctions)

De Factory Five GTM weegt slechts 1050 kilogram, maar beschikt wel over airconditioning, elektrische ramen en – in geval van de occasion – zelfs een bluetooth radio.

Deels Porsche

De Amerikaanse krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak van Porsche. Ook de assen komen bij de Duitse fabrikant vandaan.

(Afbeelding: BVA-Auctions)

De supercar die wordt aangeboden op de veiling is gebouwd door een Duits motorsportbedrijf. Er zijn uitsluitend nieuwe onderdelen gebruikt voor de bouw van dit model. In 2011 werd de auto voor het eerst geregistreerd bij onze oosterburen, sinds dien zijn er maar 172 kilometers met de GTM gereden.

De Factory Five GTM was ooit een betaalbare supercar

Factory Five zei in 2007 dat het zelfbouwen van een GTM, inclusief donorauto, zo’n 35.000 dollar kost. Het exemplaar op de veiling heeft een geschatte waarde van tussen de 125.000 en 135.000 euro. Hoewel je voor dit geld een veel snellere en extremere supercar kunt kopen, rij je wel in een heel bijzonder model.

Wat de Factory Five GTM gaat opbrengen is nog maar de vraag. De veiling sluit vandaag (19-01-2022) om 20.00 uur.

Zelf een kitcar bouwen

Maar niet alleen supercars kun je zelf maken, er zijn ook andere betaalbaardere kitcars. Germ Hesselink zette zijn VM-kitcar in recordtempo op de weg, maar de finetuning duurt nu al 24 jaar en gaat nog steeds door. Wij gingen bij hem en zijn VM Super Seven langs voor een aflevering van Uw Garage.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.