Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 17 jan 2021
Leestijd: 4 minuten

Deze vijf cabrio’s koop je voor minder dan 5000 euro

Nu we de donkerste dagen weer hebben gehad, kunnen we langzaam vooruitkijken naar de lente. Omdat de wintersport- en/of voorjaarsvakantie niet kan doorgaan, kun je jezelf misschien trakteren op een echte cabrio. Wij lichten vijf modellen uit die je onder de vijf mille kunt kopen.

Er zijn tal van cabrio’s voor minder dan 5000 euro te vinden. Wij kozen voor een aantal bijzondere en goed sturende modellen waarmee je genoeg vitamine D binnenkrijgt.

1.Renault Wind (2010 – 2013)

Zo zie je de Renault Wind zeker niet op iedere straathoek. De techniek en interieurvormgeving is geïnspireerd op dat van de Twingo en Clio, maar de Wind heeft een eigenwijs design. Hij is een naast het smaakgevoelig ontwerp verassend leuk om te rijden. Renault Sport heeft een groot aandeel gehad in de ontwikkeling van de tweezitter. Het onderstel voelt stug aan, maar is niet zo hard als een echte RS.

Voor minder dan vijf mille heb je altijd de minder spannende 1.2-liter turbomotor met 100 pk. Van de 1.6 RS-motor staan er nu geen te koop, er zijn immers maar 233 Winds met die aandrijflijn verkocht. Hiermee is er grote potentie voor een klassiekerstatus, dus als je er eentje vindt, kan het een interessante investering zijn. Het basismodel is er al vanaf zo’n 4.799 euro, met een kilometerstand van nog geen 130.000 km. Geïnteresseerd en wil je weten waar je op moet letten? Klik dan hier voor onze koopwijzer met alle aandachtspunten voor de Wind.

2.Toyota MR2 (1999 – 2007)

Achterwielaandrijving, middenmoter en twee stoelen. Klinkt als een leuke opstelling, en dat is het ook! Al biedt de Toyota amper opbergruimte, een goedkoop afgewerkt interieur en een niet al te vlot design, de MR2 is wel een echte rijdersauto. Toyota voorziet de roadster van een 1,8-liter VVT-i die zorgt voor 140 pk en 170 Nm. Dit is niet extreem veel, maar toch leuk in een 950 kilogram lichte koets.

Maar het is niet de pk-gewichtsverhouding waar de MR2 om geroemd wordt. Door de middenmotor is de wegligging van het roadstertje perfect. We vonden al een exemplaar voor 3.250 euro, maar deze heeft bijna 250.000 kilometer op de klok. Voor net onder de vijf mille zijn er ook exemplaren met minder dan 150.000 kilometer ervaring, maar dan moet je wel goed zoeken. Weten waar je bij de aankoop van een MR2 op moet letten? Klik dan hier voor het aankoopadvies.

3.Smart Roadster (2002 – 2005)

Per verkochte Smart Roadster zou DaimlerChrysler ongeveer 3 mille hebben toegelegd door garantieclaims. Dit kwam door lekkende daken en problemen met de elektronica. Een foutloos model kunnen we het dus niet noemen, maar een bijzondere roadster is het zeker. Ze zijn geleverd met een 700 cc diecilinder die 61 of 81 pk produceerde. Ook Brabus ging aan de haal met de Roadster, deze leverde 101 pk. Dit vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd, via een verre van vlekkeloze halfautomaat. In combinatie met het lage gewicht heeft de lage Smart wel een sublieme wegligging. Voor deze bijzondere wagen betaal je momenteel minimaal 3499 euro op de tweedehands. Voor zo’n 4 tot 5 mille heb je kilometerstanden onder de 125.000 km.

Peter Hilhorst reed recent voor een aflevering van Peters Proefrit nog met zo’n Brabus Roadster, bekijk hier de video:

4.Mazda MX-5 NB (1998 – 2005)

Kwaliteit, rijplezier en een goede prijs komen samen in de Mazda MX-5. Met name de tweede generatie (NB) is erg aantrekkelijk voor koopjesjagers. De goede wegligging, achterwielaandrijving en de perfecte gewichtsverdeling zorgen voor een sportief rijgedrag. De MX-5 is geleverd met 1,6- en 1,8-liter benzinemotor. Voor minder dan 5 mille heb je in de meeste gevallen een 1,6. Deze staat bekend om zijn betrouwbaarheid, maar levert ‘slechts’ 110 pk.

De 1,8-liter levert 140 tot 146 pk, maar is evenals de 1,6 niet helemaal vrij van problemen. Zo komt bij oudere auto’s vaker een versleten radiateur voor. Gelukkig zijn (after-market) onderdelen vaak goedkoop, evenals de NB zelf. Voor zo’n 2 mille koop je al een redelijk exemplaar. Vaak hebben goedkopere modellen veel roest en/of hoge kilometerstanden, dus die zijn af te raden. Weten waar je allemaal op moet letten bij de aankoop van een MX-5 NB? Lees hier het volledige aankoopadvies.

Mazda MX-5 NB cabrio

5.Daihatsu Copen 2002 – 2006

Klein, een 0,7-liter benzinemotor en het is géén Smart Roadster. Het is de Daihatsu Copen! Een kleine Japanner die voldeed aan de ‘Kei Car’ afmetingen. Tot 2006 werd de in Japan geleverde auto rechtstreeks op de Europese markt gebracht. Omdat de verkopen in Japan door het dak gingen, deden ze dat zelfs met het stuur aan de rechter kant. Vraag in Europa bleef daarom laag.

In 2007 besloten de Japanners om een sterkere 1,3-liter in de Copen te leggen en het stuur naar de linkerzijde te verplaatsen voor de Europese markt. Die versies zijn gewild en vind je niet voor vijf mille of minder. Wil je een Copen voor binnen dat budget, dan staat er op dit moment een te koop in ons land. Voor 3950 heb je dan een model uit 2004 met 68 pk en 123.502 kilometer op de teller. Klinkt als weinig, tot je weet dat de Copen maar 810 kilogram weegt. Daardoor is-ie tóch erg leuk.

Remco van Reeuwijk deelde een paar jaar geleden zijn Copen met ons. Hij werd op slag verliefd op de toekomstige klassieker.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.