Deze occasion wil je: Volkswagen Vento VR6 – het ongeliefde VW-kindje

Wie een sportieve Volkswagen wil, komt al gauw bij een Golf terecht. Daarom bleven andere heerlijke modellen met een VR6 wel eens links liggen. De Vento was het VW-kindje dat niemand wilde hebben. Tot nu dan.

Vento/Bora/Jetta?

In 1992 introduceerde Volkswagen de Vento in Europa als ruime vierdeurs sedan, de opvolger van de Jetta II; gebaseerd op de Golf III. De grootste troef van de Vento was de kofferbak van 550 liter. Het duurste model beschikte over een 2,8-liter zescilinder die een vermogen leverde van 174 pk/128 kW. Na zes jaar werd de Vento alweer opgevolgd door de Bora in Europa. In de Verenigde Staten bleef de Vento (en de Bora) voortleven onder de Jetta-naam.

Bruisende VR6

De Vento kreeg net als de Golf en Passat de bruisende VR6-motor. Autovisie kwam in 1992 met de volgende anekdote over de Vento VR6: “De man in de BMW 535i kan zijn ogen niet geloven. Hij rijdt weg bij het stoplicht, duidelijk met het gas op de plank. De achterkant zakt, de banden klauwen zich in het asfalt. Er stijgen blauwe, naar rubber geurende rookwolkjes op. En dan kijkt de goede man in zijn binnenspiegel. Ik zie de brede grijns op zijn gelaat bevriezen. Er verschijnt een diepe rimpel op zijn voorhoofd. Want die doordeweekse Volkswagen achter hem, die Jetta of wat is het, die is niet van zijn bumper te branden. Alsof het ding met een metalen sleepstang aan zijn trekhaak verbonden is, zo lijkt de VW zich aan de voluit accelererende 535i te hebben vastgeklonken. Diens bestuurder in diepe vertwijfeling achterlatend.”

Volkswagen Golf Variant vs. Hyundai i30 Wagon: welke moet je kiezen?

“Wanneer het overige verkeer allang een einde aan de kortstondige racepartij heeft gemaakt, zit de ooit trotse BMW-bezitter gegarandeerd nog met een hoofd vol vraagtekens. Wie was die gemaskerde ridder met wie hij zo juist de degens heeft gekruist? Beste kerel, je hoeft je niet te schamen. Dat ‘ding’ achter je, dat was geen Jetta – hoewel die er van voren bijna net zo braaf uitziet – maar een gloednieuwe VW Vento. Nou en? Een Vento is toch ook gewoon een Golf-met-kont? Jazeker, maar met een verschil. Want de Vento is leverbaar met de VR6-motor uit de Golf en Passat. Met 2,8 liter cilinderinhoud en 174 paardenkrachten, die via een sport-onderstel en een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de voorwielen worden losgelaten. Een enorm dikke motor dus, voor de iets meer dan 1200 kilo die de Vento in top-uitvoering op & weegschaal brengt. Anders dan de Golf en Passat VR6 heeft hij echter geen enkele aanwijzing op de voorplecht, die tijdig voor het aanstormende geweld zou kunnen waarschuwen.”

Sportieve Volkswagen ID.3 GTX lijkt aanstaande, dit is de ID.X

Oordeel Autovisie

Het oordeel van Autovisie over die Vento VR6? “Bovendien blijft het weggedrag onder alle omstandigheden goedmoedig en gemakkelijk controleerbaar, hoe bont je het ook maakt. En dat kan met de Vento VR6 heel bont zijn. De acceleratie van 0 naar 100 km/h bedraagt volgens fabrieksopgave 7,8 seconden, de topsnelheid 225 km/h. Daarmee is deze VW eigenlijk een regelrechte concurrent voor de Alfa 155 V6. Precies zo’n racer van het type incognito, die het ook heel goed doet in huis-tuin-en-keuken gebruik. De Vento VR6 komt duidelijk tot zijn recht als een compromis tussen sport en comfort. Maar onder dit compromis lijdt het karakter.”

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

De Vento VR6 was uiteindelijk geen megasucces voor Volkswagen, zoals de Golf dat wel was. De meeste mensen kozen dan ook liever voor de Golf dan de Vento. Daardoor is deze auto na 29 jaar een zeer uniek model geworden. Wat dit specifieke model uit 1993 dan zo bijzonder maakt, is dat deze een lage kilometerstand kent: slechts 63.000 km. Het betreft hier overigens een automaat, dus plezier om zelf te schakelen zal je niet echt beleven.

Kopen of doorlopen?

Dat mensen massaal de Vento VR6 links lieten liggen, vertaalt zich in een laag zoekresultaat op Gaspedaal.nl, een auto-zoekmachine waar het aanbod tweedehands auto’s van meerdere autosites wordt getoond. 43.751 Volkswagens staan er op het moment van schrijven te koop, maar in dat grote aanbod vinden we slechts drie Vento’s. Dit is het enige exemplaar met de beroemde VR6-motor, dus sportiever dan dit model zal je niet snel vinden. Het bedrag van 14.950 euro is niet heel mals, al zal de liefhebber dit bedrag er zeker voor over hebben.

Kortom: nieuw was de Vento VR6 al niet eens een alledaagse auto, en nu is deze nauwelijks meer te vinden, zeker niet in deze staat. Een heerlijke youngtimer, voor de stille genieter.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.

Reageer op artikel:
Deze occasion wil je: Volkswagen Vento VR6 – het ongeliefde VW-kindje
Sluiten