Deze occasion wil je: Honda Civic Shuttle – Japanse vrijetijdsmobiel

Crossovers en SUV’s domineren tegenwoordig de markt maar in de jaren 80 waren ze nog uiterst zeldzaam. Honda introduceerde destijds al zo’n auto in Nederland: de Honda Civic Shuttle. Een kruising tussen een stationcar, MPV en SUV met vierwielaandrijving. Toen niet goedkoop met een nieuwprijs van f 38.690,- . Wij vonden nu een mooi tweedehands exemplaar dat een stuk goedkoper is.

Japanse vrijetijdsmobielen

Om de Honda Civic Shuttle te beschrijven, duiken we in de geschiedenisboeken van Autovisie. In Autovisie nummer 11 van jaargang 1989 vinden we de Honda Civic Shuttle. Deze Japanse auto werd tegenover een andere, vergelijkbare Japanner gezet: de Toyota Corolla RV Wagon. We kijken naar wat er toen over deze twee, met name de Civic Shuttle, is gezegd.

“Het is niet eenvoudig om deze twee Japanners in een specifiek hokje te plaatsen. Ze hebben beide vierwielaandrijving zodat een leek ze al gauw terreincapaciteiten zal toedichten. Dat is echter niet (of nauwelijks) het geval, want de grondspeling van deze op de Toyota Corolla en Honda Civic gebaseerde globetrotters is niet veel groter dan die van de tweewielaangedreven familieleden. Het exterieur van de auto’s maakt het classificeren nog wat moeilijker.”

“Van recht-toe-recht-aan stationwagens kun je niet spreken, want daarvoor is de daklijn en de achterzijde te afwijkend. Het is echter ook niet terecht om deze Toyota en Honda te scharen bij auto’s als de Nissan Prairie en Renault Espace, want die ruimte bieden ze nu ook weer niet. De afkorting RV in de excessief lange naam van de Toyota staat voor Recreative Vehicle. Deze betiteling is eigenlijk helemaal niet zo slecht. Vrij vertaald houden we het dus maar op vrijetijdsmobielen.”

Honda Civic Shuttle

Aparte verschijning

“Zowel de Honda als de Toyota is een aparte verschijning in het verkeer. De voorzijde van beide auto’s komt overeen met die van de gelijknamige soortgenoten, maar daar achter houdt elke vergelijking op. Het dak van de Toyota is aan de voorzijde omhoog gebracht en loopt na de achterportieren ineens vrij steil naar beneden. Het lijkt wel of de spoiler boven het kofferdeksel een en ander moet verhullen, want zonder deze 68 kunststof vleugel ziet de RV er een stuk minder aantrekkelijk uit. De achterste zijruiten lijken in eerste instantie totaal niet te harmoniëren met de rest van de beglazing, maar toch is dat niet storend . Het is een breekpunt in de zijlijn van de Corolla, die anders een stuk saaier zou zijn geweest. Bovendien kan de bagageruimte door de hoge plaatsing van de zijruiten beter worden benut.”

(Lengte)verschil moet er zijn

“De achterzijde van de Toyota is een verhaal apart. De verlichting is opvallend hoog geplaatst en de ornamenten zijn zo smal en langgerekt dat ze precies aan de zijkant van de enorme achter- In beide zijkanten van de bagageruimte van de Honda zijn di verse afsluitbare kastjes ondergebracht. ruit konden worden weggewerkt. De Honda is 15 centimeter korter dan de Toyota en bovendien nog een paar centimeter hoger. Hierdoor oogt de Civic een stuk compacter, terwijl dat eigenlijk niet zo is. De ruimte in het interieur doet niet onder voor die van de Toyota.”

“Het lengteverschil komt wel iets tot uiting in de bagageruimte, maar over 5 centimeter kunnen we niet moeilijk doen. De carrosserie van de Honda toont zonder meer vlotter dan die van de Toyota, misschien ook wel omdat hier niet is gestoeid met afwijkende zijruiten en andere details om de auto langer te laten lijken. Op het dak zijn standaard steunen voor een imperiaal gemonteerd. Ook bij deze auto ontbreekt de dakspoiler niet, maar hier heeft hij volgens de Honda-ingenieurs ook werkelijk een functie. De lucht zou door deze vleugel op zodanige wijze langs de achterruit worden gevoerd dat regendruppels geen kans hebben op neerslaan.”

Binnenin de Honda Civic Shuttle

“De motoren van de twee Japanners zijn oude bekenden. De Honda heeft de 1,6 liter krachtbron met enkele bovenliggende nokkenas, 16- kleps cilinderkop en brandstof-injectie die we al eerder tegenkwamen bij de Civic 1.6i. Het maximum vermogen bedraagt 79 kW (107 pk) bij 6300 min’) en de Shuttle bereikt met deze motor volgens fabrieksopgave een topsnelheid van 172 km/h. De motor komt vooral bij hogere toerentallen goed tot zijn recht en geeft de Civic ondanks de vierwielaandrijving een sportief karakter. Alle wielen worden permanent aangedreven en het krachtenspel wordt tussen voor- en achteras verdeeld door een viscokoppeling.”

“Hierdoor is het in theorie mogelijk om het gehele koppel naar voren of naar achteren te brengen. De bestuurder van de Honda hoeft nooit zelf het middendifferentieel in te schakelen; de viscokoppeling zorgt ervoor dat de verdeling van het koppel altijd optimaal is. Als bijzonderheid heeft de Honda een soort zesversnellingsbak. Dat wil zeggen vijf conventionele versnellingen en een terreinversnelling. Deze stand van de pook is bedoeld voor omstandigheden waarbij de tractie van de wielen minimaal is en is goed te vergelijken met de lage gearing bij terreinwagens.”

“Hier blijven de mogelijkheden dan echter beperkt tot één versnelling, terwijl echte terreinwagens als het ware een dubbele versnellingsbak hebben. De motor van de Toyota zijn we in grote lijnen ook al eerder tegengekomen. In de Corolla 1.6 XL zit dezelfde krachtbron met 1,6 liter inhoud, zestien kleppen en twee bovenliggende nokkenassen. Daar heeft de motor echter een carburateur, terwijl de hier geteste Corolla RV is voorzien van brandstof-injectie. Het maximum vermogen is daardoor gestegen naar 77 kW (105 pk) bij 5600 min. Deze motor is niet zo’n toerenridder als die van concurrent Honda. De kracht zit hem vooral in de soepelheid bij lage toerentallen. Het verschil komt goed tot uiting in de acceleratie van 0 naar 100 km/h. De Honda perst deze versnelling er in 9,9 seconden uit, 2,5 seconden sneller dan de Toyota.”

Eindoordeel Autovisie over de Civic Shuttle

De Honda Civic Shuttle is dus over het algemeen goed bevallen, maar dan rest er nog wel een belangrijke vraag: welke van de twee is beter en heb je überhaupt wel wat aan deze auto’s in Nederlands? “Wie veel op wintersport gaat of vaak over ongeplaveide wegen rijdt kan beter voor de Honda kiezen. Overigens komen we dan gelijk bij de kern van de zaak want het nut van deze auto’s valt voor ons Nederlanders te betwijfelen. Beide recreative vehicles doen het goed in landen als Oostenrijk en Zwitserland en dat is natuurlijk heel verklaarbaar. In ons vlakke landje komen ze eigenlijk niet goed tot hun recht.”

“Als tweede (vakantie) auto zijn ze bijzonder geschikt, maar dan zal menigeen struikelen over de prijs. De Honda kost f 38.690,- en de iets grotere Toyota doet daar met zijn prijs van f 41.995,- nog eens een paar duizend gulden bovenop. Daarvoor krijg je als koper een markante vierwielaangedreven auto zonder comfortverhogende accessoires. Elektrische ramen of centrale portiervergrendeling kon er voor deze prijs bij beide merken niet af. Ook na een gedegen beschouwing zijn de auto’s nog moeilijk te plaatsen. In ons land is het nut van een grote stationcar of een ruimtewagen (Espace, Prairie) groter. En voor deze prijs zijn in die categorie al heel leuke auto’s te koop.”

Wat is het verhaal van dit exemplaar van de Shuttle?

Deze Honda Civic Shuttle komt uit 1987. De opgegeven kilometerstand is 222.662 km. Het is een 4X4 RT van de eerste generatie. Volgens de verkoper betreft het ‘een originele en complete Civic in onverprutste staat.’ Deze witte Civic Shuttle weegt slechts 982 kg en heeft een 1.5i 1488cc-motor in de voorkant liggen. Voor dit exemplaar vraagt de verkoper een bedrag van 3.950 euro.

Kopen of doorlopen?

Op Gaspedaal.nl, een auto-zoekmachine waar het aanbod tweedehands auto’s van meerdere autosites wordt getoond, vinden we ruim 600 Civics. Verfijnen we de zoekopdracht naar de Shuttle-variant, dan zien we er nog maar drie. Dus dit type is best wel een zeldzame Honda-model.

Voor de vraagprijs van 3.950 euro is het eigenlijk een steal, zoals ze in het Engels zouden zeggen. Het is de laagste vraagprijs van de drie Civic Shuttles en dat terwijl deze niet de meeste kilometers heeft gereden. Voor de Honda-fan die een iets andere Civic wil hebben is dit zeker een goede optie. Mocht je een wat modernere of zeer sportieve variant van de Civic willen, maar toch het liefst een occasion, lees dan hier onze koopwijzer van het Type-R (2007-2010) of hier de koopwijzer van de standaard Civic.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.