Deze occasion wil je: een zeldzame ras-Italiaan, de Maserati Mexico
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F0-c2ca7293-dd77-4e13-bf65-e233ae97acfd.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Maserati Mexico.
De eerste generatie van de Maserati Quattroporte, een bekende vierdeurs sportsedan, is ook met twee portieren minder gemaakt. Dit ingekorte model kwam in 1966 op de markt om het succes van John Surtees in de Grand Prix van Mexico dat jaar te vieren.
Alleen het beste design
De Britse coureur reed in een Cooper T81 raceauto, voorzien van een V12 van Maserati. De Italianen gaven drie designhuizen, te weten Vignale, Bertone en Carrozzeria Frua, de kans om hun versie van een tweedeurs GT met vier zitplaatsen te bouwen op het ingekorte chassis van de Quattroporte. Het uiteindelijke design kwam van de tekentafel van Vignale.
De Maserati Mexico met 4,2- of 4,7-liter V8
In eerste instantie kreeg de Maserati Mexico een 4,7-liter V8 met 290 pk en een topsnelheid van 250 kilometer per uur. In 1969 kwam hier een 4,2-liter V8 met 260 pk en een topsnelheid van 230 kilometer per uur bij. Welke krachtbron je ook hebt, de motor drijft altijd enkel de achterwielen aan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F0-b66a6006-71ea-45d4-b7ff-2094dcfe63ce.jpg)
Hoewel de cilinderinhoud dus kleiner werd, kreeg de rest van de auto juist upgrades. Zo werden vanaf 1969 elektrische ramen en airconditioning standaard, en kon je kiezen voor een automatische transmissie, stuurbekrachtiging en een radio.
Ook voor de update had de luxe GT al bekrachtigde geventileerde schijfremmen op alle vier de wielen. De Mexico was de eerste productie-Maserati die hierover beschikte.
De occasion in Nederland
In totaal produceerde Maserati 485 Mexico’s, slechts 175 exemplaren werden voorzien van de 4,7-liter V8. Autovisie vindt een van deze exemplaren in Nederland. De donkerblauwe klassieker beschikt niet over de ZF-automaat, maar de bestuurder mag zelf aan de slag met een handgeschakelde versnellingsbak met vier verzetten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F0-4da68605-4e97-48ce-8268-af5f96c4a20f.jpg)
De auto komt oorspronkelijk uit Amerika en heeft slechts 64.426 kilometer op de teller. De Maserati Mexico is voor een groot deel gerestaureerd en de motor en versnellingsbak zijn gereviseerd. Voor de bijzondere Italiaan uit 1967 vraagt de verkoper net geen 155 mille.
Deze 5 auto’s vonden jullie de gaafste occasions van dit jaar
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
5 comfortable fileauto’s voor minder dan 15.000 euro
-
Deze occasion wil je: Mega Tjaffer, “functioneel met eigen gezicht”
-
Deze occasion wil je: NSU Ro 80, Auto van het Jaar met wankelmotor
-
Deze occasion wil je: vijfcilinder Lancia Lybra, echte schoonheid zit van binnen
-
Deze occasion wil je: Lancia Gamma Coupé, klassiekerstatus nabij?
-
Deze occasion wil je: 360 pk Peugeot 508 SW PSE, ‘net als een bitcoin’
-
Deze occasion wil je: Polestar 1, een toekomstige klassieker?
-
Voor ons onbekende occasion: Cupra Formentor met Audi RS3 vijfcilinder
-
Nederlandse overheid biedt Citroën BX aan: ‘in theorie de beste auto’
-
Deze occasion wil je: Subaru XV, een Japans trekpaard
-
Deze occasion wil je: Peugeot 208 GTi, ‘fraaier dan een Fiesta’