Laurens Stade
Laurens Stade Occasions 20 mei 2021

Deze occasion wil je: deze Peugeot 404 is niet alleen voor pappa

Peugeot lanceerde in de jaren zestig een auto die al snel razend populair zou worden: de 404. De gezinsauto had een karakteristieke styling en was ook nog eens in trek op het Afrikaanse continent. Een van de populaire modellen van de 404 was de Familiale, een 7-persoonsauto met flink wat bagageruimte.

Peugeot 404: een klassieker

Peugeot begon in 1960 met het produceren van de 404. De auto werd ontworpen door het beroemde designhuis Pininfarina, dat ook verantwoordelijk was voor het ontwerp van auto’s van Ferrari, Alfa Romeo, Lancia en Maserati. De 404 werd verkocht als een sedan, pick-up en stationwagen en zou een enorm succes worden voor het merk met de leeuw als logo, dat onlangs nog ‘gemoderniseerd’ werd. Het merk bladerde door de geschiedenisboeken en nam het logo uit 1960, het jaar van de 404 dus, als basis voor de huidige nieuwe variant.

De 404 was en is een zeer gewilde auto, waar er wereldwijd in totaal ruim 2,8 miljoen van verkocht zijn. In het begin produceerde Peugeot deze 404 alleen nog met benzinemotoren, die later van injectiesystemen werden voorzien. Door de grote vraag naar de deze royale reisauto volgden er ook versies met dieselmotoren.

Geliefd in Afrika

Het eerste model van de 404 uit 1960, de sedan, kreeg een vierversnellingsbak en een motor met 72 pk. Dat was direct een van de pittigere motoren, aangezien de 404 in zijn vijftien jaren dat deze in Europa verkocht werd, tussen de 55 en 96 pk schommelde. Peugeot besloot ook de versnellingsbak aan te pakken: waar de eerste modellen dus over een handbak met vier stuurversnellingen beschikte, zou er later ook een drietraps ZF-automaat aangeboden worden.

Na vijftien jaar, in 1975, stopte Peugeot met de productie van de 404 in Europa. Maar de geschiedenis van de klassieker strekt nog verder dan dat. De auto was namelijk ook zeer geliefd en populair op het Afrikaanse continent. Dat kwam mede door de successen die de Fransen boekten in de rally’s die daar verreden werden. De Safari Rally, georganiseerd in Kenia, kwam in 1963, 1966, 1967 en 1968 op de naam van de 404 te staan. De grote Peugeot leek niet stoppen want hij werd nog tot 1988 in Nigeria verkocht. Uiteindelijk viel het doek echt definitief voor de comfortabele leeuw in 1991.

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

Peugeot bracht zoals gezegd meerdere varianten van de 404 op de markt. Een van die varianten is deze Familiale, een 7-persoonsauto. De auto werd geprezen om de bouwkwaliteit en het voortreffelijke interieur, maar het uiterlijk van de auto werd wel bekritiseerd.

Peugeot promootte de 404 Familiale als volgt: “Met de Peugeot Familiale is het mogelijk 7 à 8 personen op een comfortabele wijze te vervoeren, terwijl indien gewenst, door het opklappen van de derde bank de reeds grote bagageruimte nog groter gemaakt kan worden – 80 SAE pk benzinemotor – 145 km/u ook leverbaar met 68 SAE pk dieselmotor – 128 km/u.” Officieel geldt de auto als 7-persoonsauto, maar bij Peugeot zagen ze dus nog plek voor één persoon meer.

Dit specifieke model, een groene Familiale uit 1971, heeft 96.223 km op de teller staan. Het gaat hier om een exemplaar met handgeschakelde bak en benzinemotor.

Kopen of doorlopen?

Dat er miljoenen exemplaren van de 404 verkocht zijn, betekent niet meteen dat er nu nog een overschot aan de Franse klassieker is. Op gaspedaal.nl dat het verzamelde aanbod van vele occasionsites bundelt, vinden we er ook niet meer dan elf stuks van. Deze Peugeot 404 Familiale is helemaal uniek te noemen: dit is het enige exemplaar dat hier op moment van schrijven in Nederland te koop staat.

Bekend van de 404 is wel dat, hoewel het zeer solide auto’s waren die jarenlang meegingen, onderhoud een lastig verhaal kan zijn. De onderdelenvoorziening voor de 404 is niet top en reparatie en revisie niet altijd eenvoudig. Zoals bij veel klassiekers is een specialist dan aan te bevelen.

Uniek is deze cult-kar zeker. Voor de echte liefhebber van Peugeot en de 404 is het ook bekend dat er weinig modellen op de tweedehandsmarkt terechtkomen. Het is de ideale klassieker voor grote gezinnen, behoorlijk exclusief ook, maar daar moet wel 12.500 euro voor neergeteld worden.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.