Covermodel: BMW 5-serie (E12), de nieuwe Neue Klasse
Zelden ligt er al vóór de introductie van een model zoveel informatie op straat als bij Entwicklung Zwölf, BMW’s veelbelovende nieuwe middenklasser. Het uiterlijk, de techniek, zelfs de naam, het is allemaal geen verrassing meer. Misschien heeft de grote persaanwezigheid vanwege de Olympische Spelen in BMW-stad München er iets mee te maken.
Diezelfde pers suggereerde eerder nog dat de nieuweling mogelijk 2004 of ‘Olympiade’ wordt gedoopt. Dat wordt uiteindelijk 520, waarbij de 5 staat voor modelreeks en de 20 voor cilinderinhoud.
BMW 5-serie
Exact een halve eeuw houdt BMW vast aan dit typenaam-principe, al loopt de motorinhoud niet altijd meer in de pas met de aanduiding. De Fünfer is een halve maat gegroeid ten opzichte van de Neue Klasse, de 1500/1800/2000-reeks die hij opvolgt en schurkt qua formaat aan tegen de grotere E3-reeks.
Het strakke ontwerp komt van Paul Bracq, bekend van vele Mercedessen, die voor deze auto samenwerkt met Marcello Gandini van Bertone. Deze laatste heeft twee jaar eerder de 2200 ti Garmisch concept-car als voorbode laten zien. Het resultaat is een tijdloze, typische BMW met de obligate haaienneus en Hofmeisterknik. Apart detail is de (à la Saab) dubbel scharnierende, naar voren openende motorkap.
Test met een 520 BMW 5-serie
Autovisie heeft al vroeg een 520 te pakken voor een eerste roadtest en oordeelt zeer positief, maar wel met enkele kleine kanttekeningen. Het weggedrag en comfort zijn op topniveau, maar de motor is tamelijk rumoerig en de standaarduitrusting karig, gezien de hoge prijs. Al snel verschijnt een 520i met benzine-inspuiting en volgen er zescilinders met 2,5, 2,8 en 3,5 liter inhoud.
De 520 krijgt er iets later ook twee cilinders bij, terwijl een bescheiden 518 aan de onderkant van het programma de viercilinder 520 vervangt. De zescilinders zijn tot 1976 herkenbaar aan een powerdome op de motorkap, daarna krijgt ieder model dezelfde kap met een smallere verhoging in het midden. Tegelijkertijd verhuist de brandstofklep van het achterpaneel naar de rechterflank, zodat de achterlichten kunnen groeien. In 1981 maakt de E12 plaats voor de technisch grondig doorontwikkelde E28, die grotendeels hetzelfde oogt.
Aanbod en prijzen (E12)
Veel BMW E12‘s staan er niet meer te koop op de Nederlandse occasionsites. Ze kunnen nu eenmaal goed roesten en de meeste exemplaren zijn allang opgereden. We vinden er slechts een stuk of vijf, variërend van projectauto’s vanaf 3500 euro tot nette zescilinders met vraagprijzen boven de 12.000 euro. Als je per sé een E12 wilt, kun je altijd in Duitsland op zoek gaan. Goedkoper zijn ze daar echter niet; de echt mooie auto’s gaan al richting de 30 mille. Maar denk anders eens aan een E28. Daarvan is beduidend meer aanbod en het is kwalitatief en qua rijgedrag de betere auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
Covermodel: Panther Kallista – geen neo-klassieker meer
-
Covermodel: Ford Shelby GR-1 met 6,0-liter V10
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef
-
Covermodel: TE 2800 – lekkerste Opel Manta komt uit Vlaanderen
-
Covermodel: Honda Jazz (AA) – liep te ver voor de muziek uit.
-
Covermodel: Mercedes-Benz SLK Concept 1: te mooi voor werkelijkheid
-
Covermodel Noble M14 – Smakelijk, maar nog niet helemaal uitgerijpt
-
Renault 16 TX: Een treetje hoger op de maatschappelijke ladder
-
Covermodel: Opel Tigra – de op een na laatste Mohikaan
-
Covermodel: Audi A8 – maakt ‘voorsprong door techniek’ echt waar
-
Covermodel: Hillman Minx – meer in zijn mars dan je verwacht
-
Covermodel: Hyundai Stellar – Zuid-Korea zoekt het voorzichtig hogerop