Betaalbare Pininfarina van de dag: Ford StreetKa

Pininfarina kennen we al decennia lang van de fraaiste Ferrari’s, maar het beroemde Italiaanse designhuis hield zich niet alleen bezig met peperdure modellen. Zo kijken we vandaag naar een Pinin die je voor een paar mille al op de kop kunt tikken: de Ford StreetKa.

Zoals we in de afgelopen weken lieten zien, is er een aantal auto’s die je op het eerste oog niet zo snel met Pininfarina associeert. Maar wie de StreetKa van Ford ziet, kan er waarschijnlijk wel een beetje in komen. Oké, het is niet de stoerste roadster die je kunt vinden, maar het is wél een auto met een zeer uitgesproken design die de tongen losmaakt.

Niet door Pininfarina

Maar nu komt de grap: deze StreetKa is helemaal niet door Pininfarina getekend. Het was namelijk Fords eigen designstudio in Turijn, Ghia, die de compacte tweezitter op papier zette. Waarom dit dan tóch een Pininfarina is? Dat Italiaans bedrijf nam de volledige productie op zich, zoals het dat wel vaker deed en doet. Pininfarina heeft namelijk ook een industriële tak, die dus ook louter als producent van auto’s functioneert.

Desondanks vind je de naam van Pininfarina wél in de StreetKa. De instaplijsten bevatten een mooie chromen plaquette met daarop de naam van het ontwerp- en productiebureau, uiteraard op iconische wijze ‘met de hand’ geschreven.

Sportiever

De StreetKa was overigens een broertje van de SportKa; twee varianten die het succes van de reguliere Ford Ka moesten doen uitbreiden. En dat waren wel degelijk sportievere varianten, want ze kregen een stugger onderstel, een scherpere besturing en potentere motor. In grote lijnen is de versie met open dak, de StreetKa dus, gelijk aan de gesloten variant, maar er is wel een aantal belangrijke wijzigingen.

Waar de SportKa een hete hatch moet zijn, is de StreetKa iets meer een machine om rustiger te toeren. De motor en versnellingsbak zijn identiek, al zijn de overbrengingen iets anders. Ook is de open variant iets minder hard geveerd dan z’n dichte broer, en heeft-ie uit optisch oogpunt een grotere spoorbreedte achter door z’n unieke kont. Bovendien ontstond er zo iets meer bagageruimte. Leuk is ook dat Ford koos voor een ouderwetse stoffen kapconstructie, daar veel andere concurrenten als de Peugeot 206 CC en later de Mitsubishi Colt CZC een stalen dak hadden.

Betaalbare Pininfarina van de dag: Mitsubishi Colt CZC

Tweedehands StreetKa

Al met al best een leuke stuurmansauto voor een bescheiden prijs, want een tweedehands StreetKa vind je al voor minder dan 2 mille. Maar zoals altijd is het beter om hoger in het prijsbereik te zoeken. Voor vier tot vijf mille zit je daar al, en vind je bijvoorbeeld deze nette 1.6 Futura. Die mag voor 4900 euro van eigenaar wisselen, en heeft slechts 111.000 kilometer gereden. Ook is het exemplaar gespoten in de fraaie tint Imperial Blue: exact zoals Autovisie ‘m ook reed tijdens de introductie in 2003.

Of de naam van Pininfarina in dit geval zorgt voor een klassieker in wording, is de vraag. Zeker is wel dat de Ford StreetKa door z’n ontwerp en rijeigenschappen een redelijk unieke occasion is. Koop er een in de juiste tint, houd ‘m mooi en wie weet kun je over een paar wel degelijk iets unieks in je garage staan.