Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Occasions 13 jun 2021
Leestijd: 4 minuten

Vier betaalbare tweedehands cabrio’s: hier moet je op letten

Door het zonnige weer is de kans groot dat je op het internet al naar een tweedehands en betaalbare cabrio of roadster hebt gezocht. In dit artikel geven we je vier modelsuggesties, inclusief de specifieke aandachtspunten per model.

Mazda MX-5 NB (2700 – 12.500 euro)

Natuurlijk heb je gekeken naar een Mazda MX-5, waarmee je deze zomer een hoop lol kunt uithalen. Wil je een betaalbare cabrio, dan staat de NB-generatie waarschijnlijk hoog op je lijstje. Maar waar moet je op letten? Kijk goed naar roestschade op een NB. Bekende plekken zijn de langsdragers voor, achterste dorpeluiteinden en de achterspatborden. Controleer ook goed of de afwateringsslangen (lekbak cabriodak) en de afwateringsgaatjes in de dorpels gangbaar zijn. Kijk ook goed naar de kap: de originele pvc-daken hebben niet het eeuwige leven en zijn vaak al eens vervangen, al zijn ze daardoor ook niet altijd van het beste materiaal gemaakt door de vele aftermarket-onderdelen.

Koopwijzer: occasion Mazda MX-5 NB (1998-2005)

Mazda MX-5 NB occasion

Bij de twee motoren (1,6- en 1,8-liter) is er kans op olielekkage, meestal langs de klepdekselpakking, de nokkenaskeerringen of de krukaskeerring. De keerringen preventief vervangen tijdens een distributieriemwissel is verstandig. Controleer ook de waterpomp op mogelijke lekkage. Versleten bougiekabels en een versleten dynamo zijn andere – betaalbaar te verhelpen – aandachtspunten. De handbakken horen bovendien soepel te schakelen, dus let daar op. Ga je rijden, dan is het normaal dat de banden tijdens (te) hard afremmen kunnen blokkeren. Vastzittende remzuigers komen ook voor. Als gangbaar maken niet helpt, zijn gereviseerde remklauwen een betaalbaar alternatief voor nieuw.

Fiat Barchetta (1400 – 11.000 euro)

Liever in een héél smakelijke zomersloep voor op ‘t asfalt rijden? Kijk dan eens naar de fraaie Fiat Barchetta. Let bij deze cabrio/roadster wel goed op de volgende punten, want de kans dat je een zinkend schip koopt, is redelijk groot. Roest is een echte duivel voor de Barchetta. Vochtige vloerbekleding is een slecht voorteken. Ook de binnenschermen, de buitenschermen en de dorpels kunnen vatbaar zijn voor corrosie. Een aankoopinspectie op een hefbrug is altijd wenselijk. Andere ongemakken zijn doffe koplampen en condensvorming in de achterlichten. Vroege bouwjaren zijn gevoelig voor aandrukdeukjes in het kofferdeksel omdat het plaatwerk er dunner is.

Koopwijzer: occasion Fiat Barchetta (1998-2005)

Kijk in een Barchetta goed of alle elektra werkt. De handbediende softtop met kunststof achterruit vraagt om een voorzichtige behandeling. Controleer het kapmateriaal op scheuren, slijtplekken en lekkage. De afdichtrubbers van de softtop zijn kostbaar; zelfs een goede gebruikte set kost vele honderden euro’s. De 1,8-liter viercilinder kent niet al te veel problemen, maar wanneer je een dieselgeluid hoort na het starten duidt dat op een defecte nokkenasversteller. Kijk goed of de distributieriem er niet langer dan 60.000 kilometer of 4 jaar op zit. Ook in een Barchetta hoort de vijfbak haakvrij te schakelen. Als de bak koud en warm hapert of kraakt, zijn de synchromeshringen versleten. De originele uitlaat heeft een beperkte levensduur. Controleer het systeem op lekkage en roest.

Renault Wind (5750 – 9200 euro)

Deze compacte cabrio was absoluut geen kaskraker voor Renault, maar uniek is-ie vandaag de dag zeker. Hij deelt z’n techniek met de Twingo en Clio uit die tijd, maar heeft een heel afwijkende en vooral eigenzinnige vormgeving. De halfautomatische dakconstructie geeft geen aanleiding tot zorgen. Eventuele rammel- of kraakgeluiden zijn te verhelpen met afstellen en/of invetten van de voorste vergrendelpunten. Versleten raamrubbers (bovenkant zijraam/dak) kunnen water binnenlaten.

Koopwijzer: occasion Renault Wind (2010-2013)

De aandrijflijn van de Wind is tegen een hoop bestand. De 1.2 TCe turbomotor heeft een goede staat van dienst en ook de atmosferische 1.6 16V RS-motor heeft geen opvallende aandachtspunten. Beide motoren hebben een distributieriem met een vervangingsinterval van 120.000 km/6 jaar, dus let erop dat die zaken tijdig zijn vervangen. Versnelde slijtage van fuseekogels/onderste draagarmen komt weleens voor bij de 1.6 16V. Transmissie en koppeling zijn op hun taak berekend; omdat de 1.6 16V kan uitnodigen tot een sportievere rijstijl is de kans op slijtage gevoelsmatig wat groter, maar net als bij de Twingo RS is de techniek daar in principe goed tegen opgewassen.

Toyota MR2 W30 (5000 – 17.000 euro)

Jawel, een compacte cabrio/roadster met middenmotor en achterwielaandrijving, die ook nog eens betaalbaar is! Het gaat dan om de derde generatie van de MR2, die in 1999 verschijnt. Ongelijkmatige carrosserienaden, kleurverschillen en roestblazen verraden oude schade. In koplampen en achterlichten komt condensvorming voor en de kunststof ‘glazen’ van de koplampen kunnen verkleuren en dof worden. Het lakwerk van de standaard lichtmetalen wielen is gevoelig voor oxidatie. De gebruiksvriendelijke softtop zorgt normaliter niet voor veel problemen. Kijk in het interieur vooral naar instapslijtage en uitgedroogd leer van de stoelen.

Koopwijzer: occasion Toyota MR2 (1999-2007)

Toyota MR2

Vroege bouwjaren lusten een flinke slok olie, dus controleer het oliepeil en wees alert op oliepluimen uit de uitlaat. Door het olieverbruik kunnen delen van de katalysator in het uitlaatspruitstuk loslaten en de motor beschadigen. Veel motoren zijn inmiddels vervangen of gereviseerd en vanaf de facelift (eind 2002) zijn de problemen af-fabriek gemodificeerd. Een ander kwaaltje wordt gevormd door defecte lambdasensoren, wat een onregelmatige stationairloop kan veroorzaken. De handbakken doen hun werk normaliter nog prima, maar de SMT-transmissie (automaat) heeft wel eens last van haperende elektronica. Let goed op de banden: goedkope exemplaren verpesten de wegligging en kunnen zelfs resulteren in ongewenste driftpartijen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.