Coen Grutters
Coen Grutters Occasions 28 mrt 2023
Leestijd: 4 minuten

Dit zijn 3 betaalbare occasions om in te leren driften

Driften geeft een enorme kick en ziet er ook nog eens hartstikke gaaf uit. Wel is het een kunst die oefening vraagt. Het leerproces gaat meestal gepaard met enkele krassen en deuken, dus hier volgen drie goedkope occasions die ideaal zijn om het dwarsgaan in te leren.

De driftsport is ontstaan in Japan en populair geworden door de animatieserie Inital D, waarin met een Toyota AE86 over bochtige bergweggetjes werd gedrift. De kunst is de achterkant uit te laten uitbreken en dan de wielen te laten spinnen zonder daarbij de macht over het stuur te verliezen. Door beheerst met het gaspedaal te spelen kun je zo de bocht doorkomen.

Betaalbare occasions om in te leren driften

Het recept voor een driftauto lijkt simpel: een handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving. Ja, het kan ook met een automaat, maar het is makkelijker te leren in een auto met handbak. Verder speelt ook de wegligging van de auto en de afstelling van het onderstel mee. Met de volgende occasions heb je in ieder geval een goede basis om de driftkunst in te leren.

1. BMW 3-serie

Laten we het cliché maar direct noemen: de BMW 3-serie. Wie weleens een driftevenement heeft bezocht, zal zijn opgevallen dat het er stikt van de BMW’s. Met name de E36 is populair, maar ook de E46 en de hieronder getoonde E30 en worden veel gebruikt.

De E30 is lekker licht, maar is tegenwoordig vrij prijzig. Bovendien heeft de E30 een wat grotere stuuruitslag dan een E36. Zoek daarom een BMW E36. Zolang het geen cabriolet is, maakt de carrosserievorm niet heel veel uit. Als je alleen op natte circuits wil driften, is een 316i (zoals deze E36 Compact voor minder dan 3.000 euro) al voldoende maar meer vermogen vergroot de mogelijkheden.

2. Volvo 740 (of 940)

Een model dat beginnende drifters vaak over het hoofd zien is de Volvo 740 of de daaropvolgende 940. De lange wielbasis zorgt ervoor dat je al gauw voelt wanneer de achterkant je gaat ‘verlaten’. De 2.0-liter en 2.3-liter viercilinders werden zowel mét als zonder turbo gebouwd. Als 960 werd de Volvo ook geleverd met zespitter, maar die twee extra cilinders zijn niet per se nodig.

Occasions driften
Een driftende Volvo 960. (Afbeelding: Unsplash)

Veel vermogen hebben de viercilinders niet, maar dat is – in tegenstelling tot wat soms gedacht wordt – niet per se nodig. Driften heeft vooral veel met techniek te maken; de manier hoe je het gewicht omsmijt, de handrem gebruikt en met het gaspedaal speelt. Mocht je toch iets meer vermogen willen, dan zijn de turbomodellen gelukkig eenvoudig een beetje te kietelen. Als occasion tik je een 940 nog wel voor minder dan 3.000 euro op de kop.

3. Lexus IS200 (of Toyota Altezza)

Driften is razend populair in Japan en dus moet er natuurlijk ook een Japanner op deze lijst staan. Helaas zijn Skylines en Supra’s haast onbetaalbaar geworden en ook het S-chassis van Nissan, dus de S13, S14 en S15, zijn vandaag de dag flink aan de prijs.

Occasions driften
Een Toyota Altezza die zijn beste tijd heeft gehad en nu wordt afgetrapt op het driftcircuit. (Afbeelding: Unsplash)

Een originele en betaalbare optie is de Lexus IS200 of de Toyota Altezza. Dit zijn grotendeels dezelfde auto’s. Voor deze IS200 betaal je iets meer dan 3.000 euro. Ook hier geldt: veel vermogen vind je niet onder de kap, maar dat is dan ook niet per se nodig. Er zijn namelijk andere manieren om deze occasions klaar te maken voor glibberige bochten.

Modificaties om te driften

Fixeer je niet op het aantal paarden onder de kap. Het geld dat je bespaart kan je namelijk beter in een sperdifferentieel of een degelijk lasapparaat investeren. Een sperdifferentieel (of een gelast differentieel) voorkomt dat slechts één van je achterwielen spint.

One tire fire zoals het weleens gekscherend genoemd wordt, is tijdens het driften namelijk heel frustrerend. Het liefst wil je dat je achterwielen constant gelijktijdig spinnen. Dat maakt de auto tijdens het driften veel voorspelbaarder.

Occasions driften
Een BMW E36 Compact. (Afbeelding: Unsplash)

Daarnaast is een stug onderstel prettig tijdens het driften. Vooral de achterkant mag heel stijf geveerd zijn. Ook hier is een goedkope en een dure manier om dat te bereiken. Veel budgetdrifters pakken een slijptop erbij om zo de standaard veren in te korten. Daar wordt de auto niet alleen lager, maar ook stugger van.

Koop dan! Want met deze V12-racewagen mag jij de openbare weg op

De duurdere (en betere) manier is het installeren van een goede schroefset. Hier ben je echter al gauw honderden euro’s of meer aan kwijt. Maar dat geld heb je bespaard door een van deze betaalbare occasions te kopen om in te leren driften.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.