Autovisie
Autovisie Nieuws 15 jan 2015
Leestijd: 2 minuten

Recordraket Bloodhound SSC in al z’n glorie

Kijk eens wat de mensen van het Bloodhound-project onder de kerstboom hebben gevonden: een bouwpakketje! Het is de Bloodhound SSC, de raketauto die volgend jaar in de Zuid-Afrikaanse woestijn het snelheidsrecord op land moet verbeteren.

Credit: Stefan Marjoram

1 – Bovenste chassissectie van koolstofvezel; 2 – Luchtinlaat voor de straalmotor; 3 – Brandstoftank voor de straalmotor; 4 – Schot; 5 – Onderkant van de neussectie; 6 – Volledig aluminium wielen voor het rijden in de woestijn; 7 – Remschijven; 8 – Wielnaven; 9 – Koolstofvezel wangen; 10 – Pijp om de straalmotor te starten; 11 – Chassisrails; 12 – Chassissectie; 13 – Achterwielophanging; 14 – Rolls-Royce EJ200-straalmotor; 15 – Jaguar Supercharged V8 om oxidatiemiddel in de raketmotoren te pompen; 16 – Tank met oxidatiemiddel voor de raketmotoren (bevat 1 ton aan waterstofperoxide); 17 – Bestuurder Andy Green (52); 18 – 3D-geprint stuur van titanium; 19 – Pedalen (rechterpedaal bedient de straalmotor, linkerpedaal bedient de wielremmen (alleen te gebruiken onder de 260 km/h)); 20 – Zespunts gordels; 21 – Zuurstoffles voor de bestuurder; 22 – Chronograaf met ingebouwde stopwatch en snelheidsmeter die tot 1770 km/h gaat (beide van Rolex); 23 – Schot; 24 – Koolstofvezel blad; 25 – Koolstofvezel neussectie; 26 – 3D-geprinte neuspunt van titanium; 27 – Brandstoftanks voor de straalmotor; 28 – Castrol-smeermiddelen; 29 – Cockpitluik; 30 – Voorruit van 20 mm dik plexiglas (kan een vogel van 1 kg tegenhouden bij een snelheid van bijna 1300 km/h); 31 – Fuseedrager voorwielophanging; 32 – Subframe voor; 33 – IJstank voor het koelen van de Jaguar V8; 34 – Ballistische bescherming; 35 – Monocoquechassis van koolstofvezel; 36 – Onderste achterchassis, waarin de raketmotoren worden gemonteerd

De Bloodhound SSC begint eind dit jaar aan zijn eerste testruns in de Zuid-Afrikaanse Kalahari-woestijn. Het doel is om het wereldsnelheidsrecord op land in 2016 een flink stuk scherper te zetten, maar voor het zover is, worden de snelheden langzaam opgevoerd.

Thrust SSC

Het huidige record staat op naam van de Thrust SSC, die in oktober 1997 maar liefst 1227,986 km/h op de klok zette en daarmee als eerste ‘auto’ de geluidsbarrière brak. Aan het stuur zat voormalig Royal Air Force-piloot Andy Green (52), de man die volgend jaar de Bloodhound SSC door de 1000 mph-grens (ruim 1600 km/h) moet gaan sturen. Hij doet dat met een voertuig dat wordt aangedreven door een combinatie van een Rolls-Royce EJ200-straalmotor uit de Eurofighter Typhoon, een aantal raketmotoren en een 550 pk sterke V8 Jaguar-compressormotor, die fungeert als pomp om het benodigde oxidatiemiddel in de raketten te krijgen. Verder worden er bij de constructie van de Bloodhound SSC copieuze hoeveelheden koolstofvezel en titanium gebruikt, alsmede 22.500 klinknagels van aerospacekwaliteit. Horlogemaker Rolex tekende voor twee gekalibreerde instrumenten: een chronograaf met ingebouwde stopwatch en een snelheidsmeter die tot 1770 km/h gaat.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.