BMW wilde graag de nieuwe lichtgevende grille tonen. Daarom bewerkte het merk een X6 met Vantablack, het donkerste materiaal dat er bestaat.

BMW X6 Vantablack


BMW's nieuwe lichtgevende grille valt een beetje in het niet in normaal daglicht. Wellicht zelfs in het donker. Maar de Beierse autofabrikant vond een creatief idee om de optie voor de grotere modellen in de spotlight te zetten. Ze lieten de rest van de auto als het ware verdwijnen. Om dit te bewerkstelligen liet het merk een X6, een doorgaans nogal opvallende verschijning, bewerken met Vantablack. Het resultaat is nogal onopvallend.

Koolstof-nanotubes

Laten we eerst even uitleggen wat Vantablack is en waarom het zo'n aparte verschijning heeft. Het zwarte goedje werd in 2014 uitgevonden door Surrey NanoSystems. Het bestaat uit een gigantische hoeveelheid koolstofnanotubes (formaat 5000x kleiner dan een menselijke haar)  die zo met elkaar verweven zijn dat ze vrijwel al het licht absorberen. Om precies te zijn wordt 99,965% van het licht dat het materiaal raakt opgenomen. Door dit effect lijkt het voor het menselijk oog alsof het object 2D is in plaats van 3D.

BMW X6 Vantablack


De BMW X6 die we hier op de afbeeldingen zien is nog net te identificeren als zijnde een gigantische SUV. Een groot deel van de lijnen waaraan we de auto normaliter makkelijk kunnen herkennen zijn door het donkere materiaal opgenomen. Al moeten we er wel bij vertellen dat de auto niet in Vantablack gespoten is. Daar is het materiaal niet geschikt voor. De X6 heeft een behandeling met VBx2 ondergaan. Een iets minder potente, maar makkelijkere verwerkbare variant van het origineel. Het absorbeert nog maar 99% van al het licht.

VBx2

Voor zover nu duidelijk is de X6 de allereerste auto die een dergelijke behandelijk onderging. Dit voornamelijk omdat de ontwikkelaar van Vantablack tot nu toe altijd 'nee' verkocht aan autofabrikanten. "Om eerlijk te zijn, we hebben meerdere aanvragen van grote autofabrikanten gehad, ongeveer vanaf de dag dat we het materiaal aan de wereld toonde. Maar we zeiden altijd nee," aldus een woordvoerder van Surry NanoSystems. "Dit kwam voornamelijk omdat we nog geen goed bruikbaar materiaal hadden tot we VBx2 ontwikkelden. Daarna kwam BMW in de lucht, en zelfs toen hadden we nog onze twijfels. Maar de nieuwe X6 zag er zo goed uit, dat we het idee hadden dat het goed zou passen."

BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack

Vantablack heeft overigens ook andere toepassingen dan een BMW X6 laten verdwijnen. Het kan ingezet worden om licht uit telescopen te weren en om de prestaties van infraroodcamera's te verbeteren. Daarnaast lijkt het erop dat het enorm veel hitte kan absorberen waardoor het ingezet kan worden als thermische isolatie.