Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 20 mei 2022
Leestijd: 3 minuten

Zoveel lichter is de (gelimiteerde) BMW M4 CSL

Daar is-ie dan officieel: de BMW M4 CSL. En dus weten we ook hoeveel lichter deze Coupe Sport Leichtbau is ten opzichte van de reguliere coupé.

Want daar draait het bij deze variant immers om. Bij de CSL gaat het traditiegetrouw om een lichtere, en dus wendbaarder en dynamischer auto. De BMW M4 Competition met enkel achterwielaandrijving weegt 1800 kilogram, maar daar hebben de mannen van BMW M redelijk wat vanaf gehaald.

Lichter dan normale M4

Dat komt onder andere door de speciale kuipstoelen, die 24 kilogram lichter zijn dan de exemplaren in de BMW M4 Competition. Door het verwijderen van de achterbank is deze CSL 21 kilogram kwijtgeraakt. Wijzigingen aan het chassis en de wielophanging zorgen voor nog eens 21 kilogram aan gewichtsreductie.

Het is BMW niet gelukt om de M4 CSL geheim te houden

Een hoop koolstofvezel én minder isolatiemateriaal zorgen ervoor dat er nog eens 15 kilogram werd bespaard. Ook zijn het dak, de motorkap en de achterklep van CFRP (carbon fibre reinforced plastic) gemaakt. De titanium einddemper haalt ook nog eens 4 kilogram van het gewicht af. BMW herzag ook de grille, achterlichten, vloermatten en de klimaatcontrole om de CSL enkele kilo’s lichter te maken. Daardoor weegt-ie 1700 kilogram.

Gele koplampen

Uiteraard gaat het hier ook om uiterlijk vertoon. De standaardkleur is Frozen Brooklyn Grey, maar klanten kunnen ook kiezen voor Alpine White of Sapphire Black. Dat wordt allemaal gecombineerd met rode accenten op het plaatwerk. Net als de M5 CS heeft ook de M4 CSL gele koplampen.

In de neus van de M4 CSL ligt de twinturbo zes-in-lijn die we al kennen van de M4 GT3 racer. Door een hogere turbodruk perst die krachtbron er in de CSL 550 pk uit bij 6250 toeren. De M4 Competition perst er 510 pk uit. Het koppel van 650 Nm is identiek, al bereikt de motor dat maximale koppel nu later (5950 i.p.v. 5500 toeren per minuut). Fijn! Al dat vermogen gaat overigens via een achttraps Steptronic-automaat naar enkel de achterwielen. Door de vermogensupgrade is-ie overigens 0,2 seconde sneller op de standaardsprint naar 100 km/h.

Andere geometrie

Daarnaast is er ook gesleuteld aan het chassis. De BMW M4 CSL is een stuk stijver dan de reguliere variant door een grotere veerpootbrug in het motorcompartiment. Ook is de geometrie van de veerpoten aangepast aan de krachten die worden uitgeoefend in verschillende rijmodi, zo stelt BMW. Daarnaast is voor deze speciale versie ook de wielgeometrie aangepast, alsmede de besturing en dempers. Deze M4 CSL ligt 8 millimeter lager op het asfalt dan de Competition-variant. De BMW M4 CSL komt standaard op 19-inch lichtmetaal vóór, achter heeft-ie 20-inch wielen.

De vorige BMW M3 CSL kon je ook zonder enige luxe aan boord bestellen, opnieuw om gewicht te besparen voor circuitgebruik. Inmiddels leven we in 2022 en zijn bepaalde zaken niet meer weg te denken uit auto’s. Ook de M4 CSL krijgt dus twee schermen aan boord (10,25-inch infotainmentscherm en 12,3-inch instrumentarium), een draadloze oplader en WiFi-connectiviteit. Standaard krijgt elke auto ook klimaatcontrole, parkeerassistentie en een rijstrookassistent. Wie meer wil, kan kiezen voor een dual zone klimaatcontrole, een alarmsysteem en uitgebreidere rij- en parkeerassistenten.

Gelimiteerde oplage voor BMW M4 CSL

BMW begint in juli met de productie van de M4 CSL. Juich niet te vroeg, want dit wordt een gelimiteerde editie. Net als recente bijzondere M-projecten, overigens. De M4 CSL zal 1000 keer van de band rollen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.