Zonsverduistering: Lightyear trekt stekker uit 0
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F201126-%E2%80%94-Lightyear-Autumn-Wallpapers-%E2%80%94-Forest-rearside.jpg)
Lightyear trekt de stekker uit de allereerste zonne-auto van het merk. Het bedrijf dat de auto bouwt staat op omvallen en heeft uitstel van betaling aangevraagd. Wie de auto van 250.000 euro heeft besteld, moet maar afwachten of hij of zij het geld terugkrijgt.
Eind november 2022 ging de Lightyear 0 in productie in een Finse fabriek. De auto was al 21.000 keer besteld door leasebedrijven en autodeelbedrijven. Ook stonden er 40.000 consumenten op een lijst om hun interesse in die auto kenbaar te maken.
Lightyear 0 uit productie
Nu stopt de productie van de Lighyear 0 dus. “We steken nu al onze energie in het bouwen van de Lightyear 2 om het op tijd beschikbaar te maken voor klanten”, laat CEO Lex Hoefsloot aan de Telegraaf weten in een schriftelijke verklaring.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FLightyear-One-parked-in-the-sun-%E2%80%94-large.jpg)
De Lightyear 2 moet een stuk goedkoper worden dan de 0. Volgens Lightyear gaat dat model 2024/2025 in productie en heeft het een prijskaartje van 30.000 euro. Er is nog weinig over het model bekend.
Dit kost het om de accu van je elektrische auto vol te laden
Het vertrouwen in Lightyear heeft door de stop van de productie van de 0 wellicht een deuk opgelopen. Of consumenten nog geïntereseerd zijn of niet, Leaseplan heeft in ieder geval al 5.000 2’s gereserveerd.
Een collector’s item
Nu de productie van de Lightyear 0 gestopt is, wordt de zonne-auto misschien wel een collectors item. Autovisie reed vorig jaar met de Lightyear 0. De auto die getest werd, is een de weinige exemplaren. Er rolde per week slechts één auto van de band af. Hoeveel auto’s er exact gemaakt zijn, is nog onduidelijk. Meer dan 8 exemplaren zullen het niet zijn.
De 0 wist niet op alle fronten veel indruk te maken. Hoe de Nederlandse zonne-auto rijdt, laat Dries van den Elzen zien in onderstaande video. Hij kon rondom de fabriek een korte testrit doen met de 5,083 meter lange EV.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze betaalbare Nederlandse zonneauto is nu te bestellen
-
De meest aerodynamische productieauto ter wereld komt uit Nederland
-
Nederlandse overheid investeert 25 miljoen euro in Lightyear
-
De Lightyear 0: Een zonnesteek voor Tesla? – Review
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B