In 1948 maakte Land Rover zijn debuut op de AutoRAI in Amsterdam, maar een van de auto's die daar tentoongesteld werd raakte zoek. Drie jaar geleden vond het merk 'm weer, en nu is de auto in oude glorie hersteld. 


Na de oorlog runnen twee broers, Maurice en Spencer Wilks, de Roverfabriek. In 1947 hebben ze overcapaciteit, omdat er jarenlang bijna enkel militaire voertuigen, zoals de Willys Jeep, in de fabriek werden gebouwd. En dus besluiten ze een auto te bouwen die breder inzetbaar is dan de Willys Jeep. Op basis van die auto bouwen ze de Land Rover, die nieuwe en verbeterde onderdelen heft ten opzichte van het militaire model. Een jaar later beleeft die wagen zijn werelddebuut, nota bene in ons eigen Amsterdam. Na die presentatie wordt er nog wel wat aan het model gesleuteld. Zo verplaatsten ze het stuur en de pedalen naar de rechterkant. In 1955 krijgt de wagen pas voor het eest een kenteken (SNx 910), in 1961 wisselt hij van eigenaar. Tot 1988 dient de Land Rover als aggregaat in Wales, waarna 'ie wordt verkocht door iemand in Birmingham.

Tuin

Lang was de originele Land Rover onvindbaar, tot hij in 2016 bij toeval werd gevonden in een tuin vlakbij de fabriek waar hij in 1948 was gebouwd. Fraai zag 'ie er niet uit, want een paar decennia lang in de kou staan doet niemand goed. Land Rover Classics besloot de auto onder handen te nemen, en zij presenteren nu het resultaat van drie jaar vakmanschap.


Gepoogd is om de auto zo authentiek mogelijk op te bouwen, ook met de besturing aan de linkerkant. De auto werd helemaal gestript en per onderdeel is gekeken of hergebruik of restauratie een optie was. Extra lastig, omdat deze Land Rover een pre-productiemodel is en dus afwijkt van andere Land Rovers. Zo zijn de bedieningsorganen voor de vierwielaandrijving, door liefhebbers ook wel bekend als de 'Organ Stops', alleen bij de pre-productiemodellen in het dashboard geplaatst. Ook het remsysteem week af van productiemodellen, maar werd gaandeweg verwijderd uit dit model. Land Rover Classics heeft dat volledig gerestaureerd op basis van de originele tekeningen.

Carrosserie

Wie nu naar de afbeeldingen van de gerestaureerde Land Rover kijkt, denkt dat er niet naar de carrosserie is gekeken. Toch deed men dat zeer gedetailleerd. Scheuren en gaten werden gerepareerd en daar werd vergelijkbaar aluminium voor gebruikt. Nieuwe lak werd gemaakt op basis van de lichtgroene kleur die onder de stoelen bewaard was gebleven. Maar omdat men de patina, ofwel de edelroest, op deze Land Rover zo karakteristiek vond, werden gelakte delen 'verouderd'. Zo past de kleur volgens Land Rover perfect bij de carrosserie.

Men ging zelfs zo ver, dat het originele logo volledig werd gereproduceerd. Dat deed het team op basis van een foto die in 1948 op de RAI was genomen. Uiteindelijk rijdt de auto weer, en staat hij komend weekend in de spotlights op de stand op de Goodwood Revival Meeting. Na dat evenement maakt de Land Rover deel uit van de rijdende collectie klassiekers in de Classic Works-faciliteit in Coventry.

LR_Classic_48LaunchRestoration_130919_01
LR_Classic_48LaunchRestoration_130919_02
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover
Restauratie Land Rover