Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 1 jul 2021
Leestijd: 4 minuten

Zo ziet de (elektrische) revival van Alpine eruit

Goed nieuws voor de Alpine-fan: het merk heeft alvast een klein inkijkje gegeven in wat we van het merk mogen verwachten. Zoals bekend krijgt Alpine een (elektrische) revival. Op het eerste gezicht ziet dat er niet verkeerd uit.

Momenteel kennen we het huidige Alpine enkel van de A110, een kekke coupé gehuld in een klassiek ogend jasje. Daar komt echter verandering in. Alpine moet namelijk de crème de la crème worden van de Renault Group wat betreft elektrische technologie. Begin dit jaar maakte Renault al bekend dat Alpine volledig elektrisch zou gaan, nu heeft de Franse autofabrikant al een tipje van de sluier gedaan.

Alpine A110

Ze hebben namelijk een plaatje de wereld ingestuurd met daarop drie silhouetten, elk weer met andere lijnen. Beginnen we onderaan, dan zien we een auto die het meest lijkt op de lichtgewicht sportcoupé die Alpine nu produceert. Duidelijk is in ieder geval dat dit een sportieve auto wordt die in samenwerking met het Britse Lotus gemaakt wordt. Dat biedt hoop, want de Britten zijn momenteel al bezig met de volledig elektrische Evija.

Het zal wel een lastige taak zijn om die elektrische A110, of wat de tegenhanger daar ook van wordt, dezelfde kenmerken te geven als het nu zo geliefde model. De Alpine A110 staat bekend om het lage gewicht, perfecte onderstel en de heerlijke 1,8-liter turbomotor achter de voorstoelen. Zo’n elektrische aandrijflijn zal flink wat kilo’s met zich meebrengen, maar gelukkig kan Alpine dus rekenen op hulp van Lotus. De Engelsen weten hoe ze een onderstel moeten afstellen en doen nu veel ervaring op met de Evija.

Alpine

Renault 5 Turbo

Werken we onze weg omhoog af, dan zien we in het midden misschien wel het spannendste model van de driedelige line-up voor de revival van Alpine. In de silhouette van wat een hot hatch is, lijken we een model in de geest van de Renault 5 Turbo en 5 Alpine uit de jaren 70 en 80 te zien, een van de meest legendarische auto’s die de Fransen ooit hebben gebouwd. De grote achterspoiler en ook de strak aflopende motorkap lijken deze revival van de klassieke 5 Turbo aan te kondigen, al is het voor nu slechts wachten op officieel nieuws. Dat de snelle Renault-modellen onder het Alpine-label verschijnen, is reeds aangekondigd. Zo verschijnt ook de vervanger van de Mégane RS als Alpine, en met elektrische aandrijving.

De eerdere ‘Cinq’ in Alpine-trim kwam overigens in maart 1976. Hij was er alleen van de eerste generatie. Deze was te herkennen aan z’n grotere voorbumper met ingebouwde Cibié verstralers en 13-inch wielen van het type Gordini en was uiteraard voorzien van een krachtigere motor.

SUV/crossover

Een heel nieuwe stap lijkt Alpine te zetten als we kijken naar de bovenste silhouette. In plaats van een sportieve coupé of hatchback zal de badge van Alpine ook schitteren op een SUV of crossover. Het wordt een afgeleide van de Mégane SUV, die zich binnenkort laat zien. Het zal in ieder geval een gezinsauto worden en betekent dus een heel nieuwe stap voor Alpine, dat juist bekendstaat om de sportieve modellen.

Patent Renault en Alpine

Of Alpine voor deze modellen ook de oude namen zal afstoffen, is nog maar de vraag. Eerder dit jaar ontdekte Autovisie namelijk dat Renault wat oude namen afstofte. De Fransen hadden van hun eigen auto’s al onder andere de naamrechten van de 4 en 5 weer vastgelegd. Maar daar bleef het niet bij. Voor Alpine stonden onder andere de M63, M64 en M65 klaar. Die aanduiding komen opnieuw tot leven, aangezien de Franse autobouwer de benaming M65-EV heeft vastgelegd. Mogelijk zien we in een van de drie silhouetten dus al de M65-EV. Bovendien had Renault de namen M45-EV en M45-H2 geregistreerd. Het eerste deel van de naam is een directe verwijzing naar de racewagens uit de jaren 60. De toevoeging EV verwijst naar electric vehicle.

Stoft Alpine voor elektromodellen ook oude namen af?

RM SOTHEBY'S

Daarbij moet wel gezegd worden dat het logisch is dat Renault die namen opnieuw liet registreren. Het patent op zo’n naam verloopt na tien jaar en moet dan dus verlengd worden om te voorkomen dat andere autofabrikanten daarna onder die naam een eigen model kunnen introduceren. In dit geval is de EV-toevoeging een duidelijk signaal dat de aanduidingen voor de nieuwe serie elektrische modellen gebruikt kunnen worden.

De eerste elektrische Alpine moet in 2024 in de showrooms te koop staan. Renault heeft nog niet bekend gemaakt welke van de drie we als eerste kunnen verwachten. Wel is er dus over de elektrische A110, die in samenwerking met Lotus wordt geproduceerd, het meest bekend dus mogelijk zal die EV het startschot geven. Ook Lotus kondigt dat model aan voor over twee tot drie jaar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.