Zo toont Bentley op Goodwood hoe ‘groen’ het wel niet is
Het woord ‘groen’ zetten we met opzet tussen haakjes, want er is natuurlijk niets milieubewusts aan een Bentley. Het Britse luxemerk heeft pas recent afscheid genomen van de W12 en verkoopt nu voornamelijk modellen met een V8-motor. Deze stunt met een Bentayga EWB is dan ook wat cringey…
Maar vooruit, laten we niet te hard zijn voor Bentley. Het merk moet ergens beginnen. En dat doet het met duurzame brandstoffen gewonnen uit stro-afval. Vandaar dat deze Bentayga EWB een aanhanger met 2,5 ton stro voorttrekt.
Bentley snelste auto met aanhanger
Bentley claimt namelijk een onofficieel record te hebben gezet op de Goodwood-heuvelklim. De Bentayga EWB is nu de snelste auto met een trailer erachter op het mini-parcourtje, met een tijd van start tot finish van 1,21 minuten.
Daarbij meldt de fabrikant dat alle moderne Bentleys op het Goodwood Festival of Speed op de eerdergenoemde strobrandstof lopen. Daarmee zou het merk een CO2-reductie van 85 procent hebben bereikt.
Biobrandstof kan controversieel zijn
Met de biobrandstof uit 2,5 ton stro zou de Bentayga EWB 1770 kilometer kunnen rijden, beweert Bentley. Daarvoor is geen aanpassing aan de motor nodig. Het stro wordt afgebroken door het te fermenteren, waardoor ethanol ontstaat, wat kan worden omgezet in ethyleen en daarna in benzine.
Twintig jaar Bentley Continental GT: De bruut en de troonopvolger
Het gebruik van biobrandstof kon voorheen op kritiek rekenen, want voor de productie ervan is landbouwgrond nodig om de benodigde grondstoffen te laten groeien. Door alleen afval te pakken, wordt dat probleem omzeild.
Verbruik van de V8 ‘indrukwekkend’?
Bentley doet een beetje afbreuk aan zijn verhaal door de 550 pk sterke 4,0-liter twinturbo V8 van de Bentayga EWB een “indrukwekkend brandstofverbruik” toe te dichten. Vervolgens noemt het merk niet hoe indrukwekkend dat brandstofverbruik dan is.
Dat is waarschijnlijk met opzet, want een WLTP-verbruik van 1 op 7,7 is natuurlijk helemaal niet indrukwekkend. Of je moet het feit dat de achtcilinder zo onzuinig is als zodanig willen betitelen.
Lees ook:
Ook interessant
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Om deze simpele reden zijn sommige Bentley-logo’s blauw | Sjoerds Weetjes 416
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer