Autovisie
Autovisie Nieuws 10 aug 2015
Leestijd: 1 minuut

Zo bouwt Jaguar de laatste zes lightweight E-types

Wie ruim een miljoen euro voor een auto durft te vragen kan wachten op de vraag waar dat geld dan in gaat zitten. Jaguar geeft in het geval van de ‘nieuwe’ E-type Lightweight openheid van zaken.

Mark Evans, dierenarts, tv-presentator en autoliefhebber, neemt een kijkje achter de schermen bij de productie van de laatste zes Lightweight E-types. Met de grootste precisie worden de auto’s stuk voor stuk van de grond af gebouwd door een groepje toegewijde vakmannen. Het streven is pure originaliteit, wat zelfs leidt tot het gebruik van ‘achterhaalde’ lasmethoden, alleen omdat voor het origineel deze methode ook werd gebruikt.

‘Op de vraag of we de nieuwe auto’s ooit op de Revival zullen zien, antwoordt Lord March met een resolute ‘nee’’

Niet alleen het fabricageproces wordt door Evans – die zelf ooit voor het programma A Car is Reborn een E-type restaureerde – op de voet gevolgd. We krijgen ook een beeld van hoe Jaguar potentiële eigenaren verwent met de fabricage van zes unieke Bremont horloges, voor elke auto één. Toch kraakt Evans ook een kritische noot.

In een gesprek met Lord March, gastheer van de Goodwood Revival, en de eigenaar van de eerste Lightweight E-type blijkt dat ze niet te spreken zijn over de zes nieuwe E-types, die ze laatdunkend als replica’s omschrijven. Op de vraag of we de nieuwe auto’s ooit op de Revival zullen zien, antwoordt Lord March met een resolute ‘nee’. Zullen de E-types dan nooit racen?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.