Autovisie
Autovisie Nieuws 18 jun 2022
Leestijd: 2 minuten

Zien: kleurrijke verzameling Ferrari Monza SP2 én SP1

Hoe bizar is dit! Een bonte verzameling van de Ferrari Monza SP2 en Monza SP1. Prijs per stuk? 1,6 miljoen euro, exclusief belastingen. En op het Piazza del Comune in het centrum van Cremona (Italië) stonden er zes-tig! Autovisie-volger Kevin Vrolijk fotografeerde ze en deelt de plaatjes graag met andere liefhebbers.

Foto’s: Kevin Vrolijk

Deze Ferrari Monza SP2 is voor de Nederlandse weg

Kevin stond vroeg op het Piazza del Comune en zag zo de eerste politiemotor in de verte opdoemen. In de slipstream van de agent reed de eerste van een hele reeks Ferrari’s. Het hele plein was voor de sportwagens van Ferrari gereserveerd en werd in korte tijd gevuld. Niet alleen de Monza SP1 en Monza 2, waarvan er in totaal 500 exemplaren zijn vervaardigd, gaven het plein kleur, ook onder andere enkele Pista’s, GTS-en en Superfast-modellen. Slechts een half uur stond het plein gevuld met alle deelnemers aan de Ferrari Cavalcade Icona-parade.

Lees onder de fotoserie verder.

In geest van klassieke race-auto

Door het evenement wordt duidelijk hoe creatief de heren en dames hun Ferrari Monza SP1 of Ferrari Monza SP2 hebben samengesteld. De een kiest voor louter één kleur, de ander laat zich volledig opgaan in de rijke racehistorie van het Italiaanse sportwagenmerk. De Monza SP1 en SP2 zijn in de geest van de aloude barchetta-racewagen Monza bedacht. De auto kent geen voorruit, geen zijruiten en geen dak. Let wel, de topsnelheid bedraagt 300 km/h! Als bestuurder dien je voor een veilige rit een helm te dragen, zoals de coureur uit de jaren vijftig en zestig dat ook in hun barchetta-racewagens moesten. In de geest van die snelle bolides beschikt de Monza SP-familie over een aerodynamisch gevormde bult achter de Trofeo Challenge-stoel van koolstofvezel. In de SP1 heb je er één, zowel de stoel als de stabiliteitsvin, de SP2 is een tweezitter. Een ingenieuze windgeleidingssysteem net voor het instrumentarium stuwt de rijwind omhoog, waardoor de inzittende(n) als het ware in een cocon zitten.

Lees onder de fotoserie verder.

Aankleding met historische link

Ferrari bood de 500 kopers de mogelijkheid hun dakloze supercar met 810 pk sterke 6.5 V12-motor te personaliseren. Was het niet via het personaliseringsprogramma Tailor Made, dan wel via enkele voorstellen voor een historisch verantwoorde livery. Zo kon de liefhebber kiezen voor Grigio Titanio met een streep over de motorkap in Giallo Modena. Het verwijst naar de Ferrari 250 GTO Tour de France uit 1964. Of de stijl van de 290 MM met een blauwe neus, een gele dwarsstreep en een rode lakkleur. Die van de 1958 250 Testa Rossa in zwart met een rode neus, afgewerkt met een witte lijn. Wat te denken van de aankleding van een 250 GTO met centraal over de in rood gespoten carbon fibre body de Italiaanse driekleur. Of de grijze lak met rode neus en rode baan in lengterichting van de 250 Testa Rossa Spider Scaglietti uit 1957. Of de witte lak met centrale blauwe baan van de 158 F1-auto.

Het resultaat is een enorme diversiteit aan de uitgeleverde modellen Ferrari Monza SP1 en Ferrari Monza SP2.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.